Ik groei krom en ik probeer tevergeefs overdag recht te blijven staan/lopen. Iemand tips?

Ik moet veel computerwerk doen en met name door die reden ga ik krom zitten en ik probeer eraan te denken, maar het grote deel van de tijd denk ik er niet aan. Zelfs een briefje onder mijn beeldscherm heeft niet gewerkt.

Bestaat er een soort correctiebeugel, die ik overdag tijdens het computerwerk kan dragen? Ik groei krom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Naast de goede adviezen die al gegeven zin wil ik nog iets toevoegen.
Je kan een stuk tape (gewone sporttape is goed) op je rug laten plakken als je rechtop staat. Als je krom gaat zitten merk je dat de tape aan je huid trekt, dat is niet fijn, dus ga je vanzelf weer recht zitten. En zo span je automatisch je spieren aan, wat met een brace niet zo is, zoals al eerder genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de tape over je gehele rug plakt (ik weet niet of je dit doet?) kun je proberen om een kleiner stukje te plakken. Succes!

Andere antwoorden (3)

Laat iemand van de arbo kijken of je bureau en computer wel op de goede hoogte staan. Dit kun je vaak op je werk aanvragen.

Misschien ook naar een fysiotherapeut gaan, om te leren hoe je weer recht gaat lopen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Goede reactie van Xibel: een cesartherapeut is ook aan te raden.
Ritsuka
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
++
Al die braces of 'rechtschouders' die je zouden helpen om rechtop te blijven zitten, maken op termijn het probleem alleen maar erger. Je buik- en rugspieren houden je wervelkolom overeind. Die spieren moeten een constante inspanning leveren om goed rechtop te kunnen blijven zitten. Dat gaat niet zozeer over kracht, maar meer om de conditie van je spieren, het uithoudingsvermogen. Als je nu een brace gaat dragen die je rug rechtop houdt, dus die de functie van je spieren overneemt, dan gaan op termijn je spieren verslappen, en zijn ze niet meer gewend om het werk te doen waar ze eigenlijk voor gemaakt zijn, namelijk jouw wervelkolom rechtop houden. Dat gaat al vrij snel, dus je moet erg oppassen met dit soort 'hulpmiddelen'. Na een tijdje kúnnen je spieren je rug niet meer rechtop houden, en zo creëer je een nog veel groter probleem.

Een goed advies is al gegeven: laat kijken naar je werkplek, en naar je houding. Voor die werkplek kun je het beste een ergotherapeut inschakelen, veel arbodiensten hebben die wel in dienst. Is dat niet mogelijk, of werk je (ook) veel thuis, dan kun je via je huisarts een verwijzing vragen voor een ergotherapeut in de eerste lijn. Een goede werkplek begint heel simpel met de juiste hoogte van je werkblad en monitor, maar ook met bijvoorbeeld armleuningen op je stoel, en een goed afstelbare leuning. En hoewel bij veel mensen met rugklachten een hoge rugleuning vaak prettig is, is een enkele keer een lage leuning juist goed en prettig, omdat je dan niet kunt gaan 'hangen', dus wel rechtop móet zitten.

Andere algemene adviezen: zet een spiegel naast je monitor. Dat helpt echt veel beter dan een briefje. Elke keer dat je jezelf onderuit gezakt ziet zitten, ga je weer rechtop zitten. En zorg voor voldoende afwisseling. Neem pauzes; installeer desnoods zo'n anti-RSI-programmaatje op je PC om je te dwingen tot regelmatige pauzes. En ga dus naar een fysio- of oefentherapeut Cesar of Mensendieck om aan je houding te werken.

Laatste opties voor hulpmiddelen op dit gebied zou zijn het zitten op een zitbal in plaats van een stoel (op je werk, óf je kiest ervoor vooral thuis te oefenen op de bal, bijvoorbeeld bij TV kijken: dat traint ook je spieren en houding al) of je koopt een secretaresseband (zie bron). Die houdt dus niet je rug recht, maar stimuleert je wel om goed rechtop te zitten. Al zou ik ook daarbij aanraden om ook regelmatig zónder die band te zitten, want ook daarbij kan gewenning optreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord: +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
compleet antwoord: plus!
Of er zo'n correctiebeugel is weet ik niet,
maar je zou eens op onderstaande link kunnen kijken, Daar staan ergonomische kniestoelen op afgebeeld en hoewel ze er vreemd uitzien, heel anders dan we gewend zijn, zitten ze echt verrassend lekker!!
En je kan er gewoon niet krom op zitten, ik heb er langere tijd op gezeten maar je rug blijft gewoon recht.
Daarbij behoud je je bewegingsvrijheid. en dat zou met een correctiebeugel anders zijn vermoed ik, als die al te koop is.

't Is echt de moeite van het proberen waard.

http://www.health2work.nl/1458/Ergonomische-kniestoelen/?gclid=CL2vqv7czLECFYSJDgodYygAVQ