ik heb n doorverwijzing naar een internist gekregen, maar die heeft een patientenstop. Mag ik met mijn doorverwijzing door naar een andere specialist?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik ook eens geshopt met een doorverwijzing.
In mijn huidige woonplaats was de wachttijd reuze lang.
Maar was geen enkel probleem
Om met die verwijzing van dat ene zkh naar een ander zkh

Het beste antwoord

Ja, we hebben in Nederland vrije artsenkeuze. Dus zelfs als je huisarts de naam van die specifieke internist op je briefje heeft gezet, staat het jou vrij om naar een andere te gaan.

Als je een heel specialistisch probleem hebt en daarom een verwijzing speciaal naar déze internist hebt gekregen, dan is het wel verstandig om even na te vragen of je met je klacht bij een andere internist terecht kunt. De assistentes weten meestal goed met welke (ook zeldzame) aandoeningen een arts goed bekend is, en anders kan het altijd overlegd worden.

Als je huisarts je gewoon heeft verwezen naar "een internist", en daar toevallig ook een naam bij heeft genoemd, dan kun je gewoon bij elke internist terecht waar je maar heen wilt. (Enige beperking zou dan de vergoeding van je zorgverzekeraar kunnen zijn, maar bij specialisten in een gewoon ziekenhuis komt het eigenlijk niet voor dat het geen gecontracteerde zorg zou zijn, dus dat kun je snel weer vergeten.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank allen, nuttige antwoorden!

Andere antwoorden (1)

Met een door verwijzig kun je ook idd naar een andere arts gaan.
Misschien kun je naar een andere plaats gaan kijken of kijken wat de oplossing is van het ziekenhuis waar je een verwijzing naar hebt