misselijk na het eten van linzen, braak de hele tijd "schuim"... wat kan ik hiertegen doen?

De laatste weken vrij zwaar gegeten en veel meer gedronken dan ik gewend ben. Dit door allerhande feestjes en inhaalmanoeuvres met dingen waartoe ik door mijn drukke job tijdens het jaar niet kom(afspreken met mensen die ik al lang niet meer gezien heb, familiebezoek...). Dus ik had al iets van "nu een tijdje matigen".
Gisteren kook ik me linzensoep. Bij het spoelen van de linzen (biologische) viel me al op dat er erg veel schuim af kwam. Het leek wel of er detergent op zat. Na veel spoelen was dit beter.
Na het eten van de soep gister voelde ik me al erg misselijk, maar dit weet ik aan mijn overdaad van de weken ervoor.
Deze ochtend gezond en wel opgestaan, en weer linzensoep gegeten. Nu was het nog erger : ik braak de hele tijd linzensoep en veel schuim en voel me erg slecht en slap. Heb al Motilium ingenomen, maar de misselijkheid blijft.
Ik weet niet of dit aan de linzen ligt, of dat ik de weerslag heb van mijn buitensporigheden.
Graag een tip.

6.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Was het niet over datum, 1 van de ingredienten?
liveisgreat
11 jaar geleden
Heb ik ook al aan gedacht. Mijn soep : linzen, water, uien en groentenbouillonblokje (heb ik al gebruikt (uit dezelfde verpakking) voor andere soep zonder kwalijk gevolg).
Op die gedroogde linzen stond geen einddatum (typisch voor onze bio-winkel helaas...) maar bij mijn weten vergaan gedroogde etenswaren niet zo snel.
Ritsuka
11 jaar geleden
Zit ook niks raar in de soep, heb je de linzen goed laten wellen voor gebruik?
Heb je vaker een dergelijke reactie op linzen gehad?
liveisgreat
11 jaar geleden
het is al héél lang geleden dat ik nog linzen gegeten heb, toen niks speciaals gevoeld. de soep was bovendien ook nog vetloos, dus dat kan het ook niet zijn. Het is inmiddels wat beter, maar ik voel me nog enorm slap en heb nog steeds maagzuur dat opkomt. raar hoor.
maar ik heb de linzen totaal niet laten wellen.... euh moet dat?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik weet dat je bijvoorbeeld gedroogde kikkererwten eerst moet wellen, linzen weet ik niet helemaal zeker of het moet. Stond het op de verpakking?
liveisgreat
11 jaar geleden
er stond helemaal niks op.... maar ik heb ze nog nooit geweld. kikkererwten inderdaad, anders krijg je die niet zacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@liveisgreat: het is toch niet goed als het schuimt ! en als je
het schuimt er af gespoeld hebt, vertrouw je het dan wèl...?

Het beste antwoord

voedselvergiftiging is niet prettig...

ik zou naar de huisarts/spoedeisende hulp(ziekenhuis) gaan en mijn verhaal vertellen (wel de linzensoep meenemen!)
simpel, zij weten wat het kan zijn, bovendien weet ik niet of het innemen van "motilium" wel zo verstandig is (zie informatie hieronder):

‘Motilium maakt elk jaar 320 doden in België'

>>>Jaarlijks sterven honderden Belgen door het populaire maagmedicijn Motilium. Tot die verontrustende conclusie komt de Vlaamse farmacoloog Luc Hondeghem. ‘Verschillende studies tonen aan dat het geneesmiddel de kans op een hartstilstand met vier keer verhoogt. Het medicijn is gewoonweg levensgevaarlijk', beweert hij.
>>>U kent Motilium niet? Dan doet de reclame van de beatboxende kikkers met buikpijn zeker een belletje rinkelen. Motilium, het geneesmiddel van Janssen Pharmaceutica dat helpt tegen buikpijn en in elke Vlaamse medicijnkast is te vinden, is een succesverhaal. Het middel behoort tot de vijftig best verkopende medicamenten in België, wordt verkocht in meer dan honderd landen, en is wereldwijd meer dan 1,4miljard keer over de toonbank gegaan.

Al 3.200 doden

Pas begin dit jaar, toen Hondeghem een artikel las waarin zwangere vrouwen aangemoedigd werden domperidon te slikken, kreeg hij enkele verontrustende Nederlandse studies in het vizier. ‘Daaruit bleek dat de molecule het risico op een plotse hartstilstand met vier keer verhoogt. En uitgerekend zwangere vrouwen zouden Motilium moeten slikken? Ik kon mijn ogen niet geloven. Ik heb een rechtzetting van het artikel geëist en het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) ingelicht. Ik kan toch moeilijk de andere kant op kijken?'

Toegevoegd na 1 uur:
antwoord:
probeer zoveel mogelijk brakend kwijt te raken van de linzensoep.
vergeet niet genoeg te drinken i.v.m. vochtverlies door het braken.