Als je lichaam ineens heel diep en snel achter elkaar gaat inademen en je hebt het gevoel niet echt adem te krijgen plus je voelt druk op de borst...?

Wat kan dat dan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Hyperventilatie of een paniekaanval. Dat kan samengaan, maar hoeft niet per se. Bij hyperventilatie is er letterlijk sprake van teveel ademhalen. Dat kan zijn te diep of te snel, soms gaan mensen ook oppervlakkig en snel ademen, in beide gevallen krijg je meer zuurstof binnen dan dat je koolzuurgas uitademt, en daardoor raakt de balans daarvan in je lichaam verstoord. Het is niet zozeer het teveel aan zuurstof waardoor je klachten krijgt, maar meer het teveel aan koolzuurgas.

Hyperventilatie hoeft niet altijd zo'n duidelijk beeld te geven van veel te snel ademen met (wat overdreven) gierende ademhaling. Het kan ook een verkeerd aangeleerde manier van ademen zijn, wat je bijna continu onbewust doet. Dat kan allerlei klachten geven zoals hoofdpijn, vermoeidheid, en tintelingen (vooral rondom de mond).

Een paniekaanval is meer dan alleen hyperventilatie. Daar zou in de situatie die jij beschrijft ook sprake van kunnen zijn, vanwege het gevoel geen adem te krijgen en een drukkend gevoel op de borst. Een paniekaanval is een zeer plotseling opkomende sterke angst, die gepaard gaat met klachten zoals hyperventilatie, heftig zweten, tintelingen in je lichaam, een drukkend gevoel op de borst, misselijkheid, buikpijn, het gevoel geen lucht te krijgen, duizeligheid, een onwerkelijk gevoel, angst om iets geks te gaan doen of om gek te worden, angst om flauw te vallen, en zelfs het gevoel dat je doodgaat. Dat kan enorm heftig zijn.

En er zijn natuurlijk tussenvormen: het vervelende van hyperventilatie en paniek is dat het de neiging heeft om elkaar te versterken. Door puur verkeerd ademen ga je je ongemakkelijk voelen en nerveus, en door de klachten die je krijgt kun je angstig worden en zelfs in paniek raken. Door paniek kun je gaan hyperventileren, wat de klachten die je al hebt, en het benauwde gevoel kunnen versterken. Ik weet natuurlijk niet of je nog meer klachten herkent van dit verhaal, maar het zou zo maar één van die beide dingen kunnen zijn.

Een benauwd gevoel en een drukkend gevoel kan natuurlijk ook komen door een probleem met de longen of met het hart. En bijvoorbeeld een astma-aanval kan ook hyperventilatie in de hand werken, want je gaat al gauw je best doen om meer en sneller te gaan ademen als je je benauwd voelt. Hoewel wat jij beschrijft erg doet denken aan een paniekaanval of aan hyperventilatie, is het verstandig om bij dit soort klachten, zeker als het regelmatig voorkomt, je huisarts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zou hyperventilatie kunnen zijn.