Grote Hematoom van 1 liter wanneer is deze weg ?

Door een trap van een paard heb ik een grote hematoom vanuit mijn hamstring naar de zijkant zeg maar.Deze is zeker 1 liter groot.Is niet ontstoken en mijn spieren zijn onbeschadigd gebleven.Wanneer is deze zwelling weer helemaal opgenomen ? en waarom kan dit niet gedraineerd worden ?Hoe is het verloop van een hematoom ?
Heel erg bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 liter is 1/5 van je bloed, dat lijkt me enorm. Pak eens een pak melk van een liter en bedenk of dat op je dijbeen past?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hematoom is een bloeduitstorting, maar : Met een bloeduitstorting of hematoom wordt niet iedere situatie bedoeld waarbij bloed het vaatbed verlaat (bloeding), maar specifiek die situaties waarbij het uittredende bloed zich ergens in het lichaam ophoopt. Terminologie Een ecchymose is een 'normale' blauwe plek. Een purpura is een net onder de huid liggende grotere blauwpaarse plek. Petechiën zijn kleine puntbloedinkjes, ter grootte van een speldenknop. Een hematoom in meer strikte zin is een bloeduitstorting die met een zekere zwelling gepaard gaat, een buil. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloeduitstorting

Antwoorden (2)

Een hematoom is een bloeduitstorting.
Met een bloeduitstorting of hematoom wordt niet iedere situatie bedoeld waarbij bloed het vaatbed verlaat (bloeding), maar specifiek die situaties waarbij het uittredende bloed zich ergens in het lichaam ophoopt.

Ik kan mij niet voorstellen dat jij een hematoom hebt, waar zich 1 hele liter bloed heeft opgehoopt.
De buil die je misschien hebt, zal een oedeem zijn,
een vochtophoping.

Als dat zo is dan zou het wel gedraineerd kunnen worden.
Dat is bij mij ook gebeurd: de dokter stak er naalden in en zoog er vocht uit.
Maar - zoals hij al voorspelde - het heeft niet veel geholpen.

Een normaal hematoom, bloeduitstorting, is na een paar dagen tot weken weg, afhankelijk van de ernst. Het opgehoopte bloed wordt door het lichaam afgebroken en opnieuw opgenomen.

Is er ook een buil dan zakt het bloed vaak in de daaropvolgende dagen uit en ontstaan blauwe verkleuringen die wel eens op enige afstand kunnen liggen van het oorspronkelijke letsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Het is toch echt een hematoom (door nu 4 artsen bevestigd) en zeker 1 liter.Het zit als een soort grote bal aan mijn bovenbeen.
De informatie die u verder geeft had ikzelf ook al gevonden via google...toch bedankt
Week of drie, vier dan is het weer min of meer normaal. Het is een kwestie van tijd voordat het volledig is hersteld, maar dat is moeilijk vast te stellen. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt er besloten tot drainage Ik heb wel eens een been helemaal vol gehad met vocht met heup en bil erbij en toen is er gedraineerd. Ook vaak bloedingen gehad bij spierscheuring in hamstring en quadriceps, met flink bloedverlies en daarbij is nooit gedraineerd.