Hoe komt het dat mijn longen zoveel pijn doen als ik met dit weer naar buiten ga?

Zodra ik naar buiten ga in de vrieskou krijg ik veel pijn in mijn longen. Steken, pijnlijke ademhaling. Ik heb astma dus ben bekend met longproblemen, maar vind het vreemd dat juist kou zoveel pijn veroorzaakt.
Waarom specifiek met kou? En zijn er dingen die ik kan doen om de pijn te verzachten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlinderr, zijn het echt de longen of zit het meer in het midden van de borst (keel, borstbeen)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt de longen, ik ken en herken het inmiddels als het de keel/luchtwegen zijn of de longen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK. Ik moest sterk denken aan een euvel wat mij was overkomen. Maar dit is duidelijk anders dan. Helaas geb ik dan ook geen advies voor je. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnxx

Het beste antwoord

Ik herken dit probleem. Dit komt doordat koude en vochtige lucht zwaarder is. Zelf heb ik er bij mistig weer en vorst ook last van. Veel mensen met COPD hebben hier last van.
Helaas valt er niet zoveel aan te doen. Je kunt proberen met strenge vorst of erge mist zoveel mogelijk binnen te blijven. In ieder geval moet je bij dit weertype iets meer de tijd nemen om naar je werk o.i.d. te fietsen of lopen.

Op de link staat wat informatie voor mensen met COPD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx! Heel duidelijke info. Ik zal de site eens op mijn gemak gaan bekijken.

Andere antwoorden (6)

Ja je arts eventueel inschakelen! Zie de tekst boven je vraag.
Longen moeten trouwens ook wennen aan kouder weer....
dus een eindje wandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een echt antwoordt kan ik je niet geven maar ik zou toch eens even ( HEEL BINNENKORT !!) een dokter raadplegen !!
suc6 !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is op de hoogte hoor, het komt omdat ik te gevoelige longen heb. Maar ik vroeg me af: waarom juist met kou zoveel last en niet met warmte.
Niets aan de hand, laat je niet bang maken... Je ligt niet op¨sterven en je gaat echt niet vandaag dood als je gaat wandelen...

De longen zijn aangedaan en reageren op elke prikkel als pijn... Dat is de nieuwheid... Dit is de eerste koude dag, je hebt er niet aan kunnen wennen, ik zeg je dat het een weldaad is als je nu buiten gaat wandelen...

En ik zal je nog wat zeggen, doordat de temperatuur zo laag is krijg je meer zuurstof aangeboden, dus je krijgt extra veel lucht... Je moet heel even wennen,maar dan krijg je er ook wat voor terug... Adem in het begin door een das heen, sla die om en adem erdoorheen, na 10 minuten, verzeker ik je, is dat niet meer nodig, dan ben je er al aan gewend...

Lekker wandeling en NEE , je hoeft echt niet naar een arts... (De wens om te wandelen is al een teken dat je heel gezond bent, ondanks je beperking)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kou snijdt, in je gezicht, je handen, óveral waar je niet goed bedekt bent.
Dus als jij gevoelige longen hebt en je ademt die snijdend koude lucht in dan kan dat natuurlijk ook aardig pijnlijk zijn.
Probeer anders eens met een sjaal voor je mond te lopen in de winter.
Alhoewel dat misschien ook niet al te goed is voor een astmapatiënt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de snelle afkoeling.
Sjaal of is dergelijks voor je mond houden kan helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan geen kwaad : als je door de mond adem haalt
gaat de koude lucht bijna direcht naar je longen en daardoor heb je pijn aan je longen . probeer maar eens door je neus adem te halen dan is die pijn al bijna weg omdat die lucht die je inademt al een beetje voor verwarmt wordt in jou neus.