De termen worden een beetje door elkaar gebruikt.

Leverfalen betekent alleen dat je lever faalt en dus niet meer goed werkt met alle gevolgen van dien. Hier zijn verschillende gradaties in.

Leverlijden is meer een verzamelnaam van chronische ziektes aan de lever. Meestal veroorzaken die (uiteindelijk) ook leverfalen. Denk aan levercirrose door bv hepatitis, alcoholmisbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (1)

Bij leverlijden ligt de nadruk meer op het feit dat de lever meer energie moet leveren om het werk te verrichten. Het wordt verhinderd door bijvoorbeeld toxische invloeden.
Bij leverfalen is de lever niet meer voldoende in staat zijn werk uit te voeren. Er ontstaan tekorten.