hoe ontstaat suikerziekte?

Ik heb een suikergehalte van 7.0. Hoe kom ik hieraan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als deze waarde ongeveer anderhalf uur na een maaltijd gegeten wordt, is er niets aan de hand. Als nuchtere waarde is deze aan de hoge kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt ervan af waneer u dit gemeten heeft, normaal moet het nuchter gebeuren en dan is het nog geen alarmpeil.
Nuchtere waarde ligt tussen de 4 en de 8 mmol/l.
Als die nuchtere waarde constant, elke dag dus, rond de 7mmol/l blijft kan u best eens naar de arts gaan en alvast minder suiker gaan gebruiken.

Antwoorden (2)

Diabetes type 1 wordt veroorzaakt doordat de alvleesklier geen of te weinig insuline maakt. Dit komt door beschadiging en/of verlies van bepaalde cellen in de alvleesklier. De oorzaak hiervan is niet precies duidelijk. Men gaat ervan uit dat bepaalde virussen hier invloed op hebben en dat ook het afweersysteem van het lichaam tegen deze cellen een rol speelt.

Diabetes type 2 ontstaat gedurende het ouder worden. Daarom wordt het ook vaak “ouderdomssuiker” genoemd. Toch krijgen ook steeds meer jongere mensen deze vorm van diabetes als gevolg van overgewicht. Bij diabetes type 2 maakt de alvleesklier wel insuline, maar het effect hiervan op de cellen is sterk verminderd. Hierdoor stijgt het glucosegehalte in het bloed.
fremar
11 jaar geleden
Koolhydraten uit voedsel komen als glucosedeeltjes in het bloed terecht. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel. De alvleesklier zorgt voor de aanmaak van insuline en geeft deze af aan het bloed. Insuline werkt als een sleutel om de glucose in de lichaamscellen te krijgen, en daardoor daalt de bloedsuikerspiegel weer. Normaal regelt het lichaam dat heel precies.

Maar mensen met diabetes maken zelf geen insuline meer, of hun lichaam reageert niet meer op de insuline. Dat hangt af van de soort diabetes. Als insuline zijn werk niet kan doen, loopt de bloedsuikerspiegel veel te hoog op. Daardoor ben je moe, heb je dorst en moet je veel plassen. Want het lichaam wil de suiker uit het bloed op een andere manier kwijtraken.

Oorzaken van een te hoog glucosegehalte zijn:
- het eten of drinken van te veel suiker of koolhydraten;
- te weinig of niet op tijd nemen van medicijnen;
- minder lichaamsbeweging dan normaal;
- stress (zoals bij een examen, ongeval of operatie);
- ziekten met koorts, braken of diarree;
- het gebruik van medicijnen die het glucosegehalte verhogen.
Amadea