Wat voor bultjes zijn dit op mijn hand en voet?

Ik heb op het begin van mijn wijsvinger bultjes.
Ze jeuken een beetje, ze zijn niet rood, ze zijn juist wat lichter dan mijn huid. Ze zitten allemaal naast elkaar en in het midden zitten er wat grotere bultjes.
Ik heb voor zover ik weet geen allergieen.
laatst zag ik ze ook op de zijkant van mijn voet, maar ik ben wel nieuwschierig wat het is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien van een brandnetel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt op eczeem, vooral omdat ze ook op de rand van je voet zitten. Als je ze openkrabt m komt er helder vocht uit. IK heb precies het zelfde.. Soms krijg ik ook rode vlekken in mijn handpalm. Het wordt minder als ik niet te veel met mijn handen in (afwas-) water zit, geen schoonmaakmiddelen er op krijg en mijn handen niet laat uitdrogen. Kijk eens bij deze link:
http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=24 of: http://www.huidinfo.nl/dyshidrotischeczeem.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik met mijn vinger overheenga voelt het erg hard aan. Een beetje zoals eelt, alleen wat minder ruw. Ik heb er eentje opengemaakt (ik weet dat dit niet slim is maar ik ben gewoon heel nieuwschierig en avontuurlijk, niet altijd slechte eigenschap :p ) en er kwam een beetje donkergeel vocht uit. Het was niet erg geel, maar het gele ervan was donkergeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als het eczeem is, wat is de oorzaak er dan van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben trouwens wel licht allergisch voor mijn kat geworden, eerst niet. Maar dit kan geen effect hebben op deze bultjes lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is vaak erfelijke aanleg, en er zijn bepaalde stoffen die het kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld water. Ik heb in de horeca gewerkt en veel met mijn handen in spoelwater gezeten. Ook schoonmaken Natte handen +schoonmaakmiddel is vaak een boosdoener. Op de voeten wordt het ook wel eens "zwemmerseczeem genoemd. Probeer je handen niet te vaak nat te maken, geen schoonmaakmidden of afwasmidden mee in contact laten komen en vet je handen goed in als ze droog zijn. Je kan er mee naar de huisarts die je een hormoonzalfje geeft, maar je kan je klachten voorkomen. Die bultjes kunnen vreselijk gaan jeuken en als ze open gaan krijg je donker rode pijnlijke plekken. Smeren met teerzalf hebt heel goed, maar is is heel belangrijk dat je uitvist wat de ergste uitlokker is (water/ schoonmaakmiddel/stress/ enz) Ik bedacht me pas heel laat dat met mijn handen in mijn aquariumwater zitten ook een veroorzaker was.
.

Antwoorden (2)

Dit klinkt als vochtbultjes, ook wel warmteuitslag genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat hetzelfde als zweetbultjes? En hoe kom ik er van af?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water drinken wil wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat vaak weer gauw over (aantal dagen).
Ik had precies hetzelfde en volgens de huisarts waren het warmtebultjes. Het kan ook toch een allergie zijn ook al was je voorheen nergens allergisch voor. Ik was ook nooit allergisch en nu sinds een 1/2 jaar heb ik zonneallergie en ben allergisch geworden voor mijn eigen hondjes. Gelukkig is er goede medicatie tegen. Ik raad je aan morgen de huisarts er naar te laten kijken.