Hoe merk ik dat mijn nieren worden overbelast?Gaan alle nierproblemen gepaard met pijn in de onderrug?Is er altijd verandering aan de urine?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat is dat, het "overbelast" zijn van de nieren? Het enige dat ik ken is nierinsufficiëntie en vergiftiging. "Overbelast" klinkt als een term uit het alternatieve circuit die leuk klinkt maar niets betekent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieren kunnen wel degelijk OVERBELAST raken ondermeer door diabetes, hoge bloeddruk, slecht werkende filterwerking/capaciteit, eiwit in de urine etc
Door het nemen van medicatie en een speciaal dieet worden de nieren ONTLAST. wiki nieren
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik Wikipedia wordt gesproken over (terminaal) nierfalen. Dat is wat ik nierinsufficiëntie noem. Eventueel kun je het een nierbeschadiging noemen; dat is één van de mogelijke oorzaken van nierinsufficiëntie. Maar 'overbelast'? Ik lees er niets over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als in het verhaal staat dat dmv gebruik van medicijnen
en een speciaal dieet de nieren ontlast worden, dan waren ze voor die situatie belast, en zeker met diverse aandoeningen overbelast.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik lees hier niets over op Wikipedia.

Antwoorden (2)

Het kunnen nierstenen zijn ik heb hier ook lastvan gehad. Laat je nieren met een echo onderzoeken. Met nierstenen heb je niet altijd last bij het plassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lang niet alle nierfunctiestoornissen gaan met pijn gepaard. Bij veel stoornissen is er helemaal geen pijn. Pijn kan ontstaan bij een nierbekkenontsteking of bij nierstenen bijvoorbeeld. Als de nieren niet goed functioneren kan dat aan de hand van urine en bloed onderzoek worden aangetoond. Echografie kan eveneens informatie geven.
Onder normale omstandigheden zijn nieren niet snel over te belasten. Nieren werken gewoonlijk maar op een gedeelte van hun maximum capaciteit. Om die reden kan een mens ook gemakkelijk met 1 nier leven. Nieren kunnen zwaar worden belast bij het gebruik van bepaalde medicijnen en te veel zout, en/of te weinig drinken.