Ik heb vaak een aanval dat heel mijn lichaam gaat schokken en ik ga hyperventileren. wat kan dat zijn? ik ben wel bij bewustzijn tijdens een aanval

Vooral als ik lig krijgt ik opeens spierschokken. Mijn lichaam maakt allemaal schokkende bewegingen en ik kan niet meer normaal ontspannen. Ik raak denk ik in paniek want ik ga enorm snel ademen waardoor ik geen kracht meer heb ik mijn handen. Soms gaan die aanvallen ook lang door en pas werd alles wazig om me heen. Normaal ben ik wel bij bewustzijn. Als een aanval afgelopen is kan ik niet meer goed lopen omdat mijn lichaam vermoeid is. Ik heb dan weinig kracht meer. Wat kan dit ooit zijn en moet ik naar de dokter gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even naar de ha!ik heb het ook, gebruik oxazepam voor om weer rustig te worden en geen schokken en trilligen te krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je ligt zou het kunnen zijn dat je lichaam zich probeert te ontspannen (spieren trekken onbewust samen om te kúnnen ontspannen), ik snap dat je dan angstig word want je weet niet wat je overkomt (dat had ik). Maar dat je haast niet meer kunt lopen is wel zorgelijk, ga naar je huisarts en wees duidelijk wat er precies aan de hand is en wat het met je doet (hoevaak en hoe lang dit duurt). suc6

Antwoorden (7)

Ga naar de huisarts.
Mogelijk zijn het epileptische aanvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja een jaar geleden ben ik al op epilepsie getest omdat ik toen veel hoofdpijn had. Toen bleek alles goed te zijn. En als ik naar de symptomen kijk op internet heb ik en maar een paar. Ik ben bijvoorbeeld wel bij bewustzijn, ik val niet flauw en ik heb geen schuim op mijn mond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt heel veel vormen van epileptische aanvallen. Het ineens bewusteloos raken, verstijven, dan schokken enzovoorts en dan langzaam bijkomen is één bepaalde soort aanval, maar er zijn er veel meer. Wat jij beschrijft klinkt mij niet in de oren als epilepsie, maar het zou wel kunnen (ik ben geen arts en ik ken je verder niet).
Maar je huisarts kan je wel helpen uitzoeken wat dit kan zijn en of je er iets tegen kunt doen.
rap tempo naar de huisarts
ik vermoed wel dat paniek de aanval verergerd maar
dat zegt je huisarts dan wel
11 jaar geleden
Spierschokken, paniek, wazig zien, niet goed kunnen lopen na een aanval, en geen kracht, dat zijn veel te veel klachten om dat zelf op te lossen.

Alleen een antwoord op je vraag: "moet ik naar de dokter gaan?". Ja, dat moet je echt doen! Bel je huisarts en vertel dit verhaal. Hij zal zeggen wat er moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan iets zijn wat niet zo gezond is (dus sowieso naar huisarts) Maar het kan ook een hyperventilatie aanval zijn ik heb hier zelf last van gehad. Ik kon niet meer op mijn benen staan etc. alleen ik heb geen last gehad van schokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100% zeker is dit epilepsie. Maar daar heb je verschillende gradaties in. De huisarts kan je laten onderzoeken. Is wel heel erg raadzaam om dat te doen ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt helemaal niet te zeggen of dit 100% zeker epilepsie is. Het kan ook een heftige angstaanval zijn of door de hyperventilatie komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van hyperventileren raak je niet uitgeput en zoals ik al zei er zijn verschillende gradaties van epilepsie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben jij arts? Dan mag je diagnoses stellen. En dan zou je weten dat je dat niet op basis van een omschrijving doet en dat epilepsie niet zomaar te herkennen is - dat er veel voorliggende dingen eerst uitgesloten moeten worden.
En je zou weten dat je van een flinke hyperventilatieaanval behoorlijk uitgeput kunt raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans dat het géén epilepsie is lijkt mij om eerlijk te zijn groter dan dat dit het wél is. Bijzonder dat jij met zo'n grote zekerheid deze medische diagnose kunt stellen via internet.
gast111883

www.epilepsiefonds.nl
Wat ik zo lees, lijkt het mij niet erg op epilepsie... Bij epilepsie is men vaak niet in paniek en snel ademen komt ook niet echt voor bij epilepsie. Snel ademen komt wel voor bij hyperventilatie. En de aanvallen van epilepsie duren vaak kort, en bij ander soort aanvallen duren ze langer. Maar je moet wel naar de huisarts gaan zodat hij kan onderzoeken wat je voor klachten hebt. Anders moet je maar even kijken bij www.sein.nl en dan over sein brochures nummer 4 dan dan krijg je daar nummer update 17 over syncope (flauwvallen) waarschijnlijk komt dit dichter bij de klachten die je momenteel hebt...
http://www.epilepsie.nl/informatie/nietepileptische_aanvallen/hyperventilatie
Bij gespannenheid wordt de ademhaling sneller en dieper en wordt er dus meer koolzuur afgegeven dan gewenst is. Hierdoor wordt de overdracht van impulsen van zenuw naar spier veranderd en ontstaan tintelingen in de vingers en een stijf gevoel in de tong, handen en borstkas. Mensen voelen zich beklemd en gaan uit paniek nog dieper ademen. Uiteindelijk kunnen krampen van het hele lichaam optreden en lijkt het beeld op een epileptische aanval.

De duur van een partiele aanval is vaak maar van seconden tot minuten en niet wat jij beschrijft dat het lang duurt.
Tonisch-clonische aanval tonische fase duurt meestal maar een halve minuut, de clonische fase duurt vaak anderhalve minuut,
en dan het verslappen 1 tot enkele minuten. En als jij beschrijft dat jou aanvallen lang door gaan, dan kan dit naar mijn idee niet iets met epilepsie te maken hebben.
(zelf ervaringsdeskundige op gebied van epilepsie heb zelf partiele complexe aanvallen en slik medicijnen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij sommige epileptische aanvallen is er sprake van een 'aura', een gevoel vlak vóór de aanval, doordat je hersencellen al op hol slaan. Zo'n aura kan allerlei vormen aannemen - een geur ruiken, lichteffecten zien zoals bij migraine, er zijn gevallen bekend van mensen die een soort orgastische gelukzaligheid beleven en daarom medische behandeling afwijzen, maar een aura kan ook een gruwelijke angstgolf zijn. Ik heb zelf grote aanvallen, gelukkig meestal in m'n slaap, want die aura's zijn bij mij dus een soort angstaanval die me letterlijk bij m'n keel grijpt - maar daarna raak ik weg en weet ik nergens meer van. Ik heb 2 jaar lang op specifieke momenten die aura's gehad zonder dat daar een aanval op volgde en ik heb 2 jaar lang gedacht dat ik 'gek' aan het worden was. Het soort klachten dat de vraagsteller beschrijft zou best op epilepsie kunnen slaan, maar de kans lijkt me - als leek - groter dat het hyperventilatie is. Maar ook dan: de huisarts kan helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hippo
Wat de vraagstellster hier beschrijft lijkt mij meer op hyperventilatie vanwege het versnelde ademen. En ook dat ze beschrijft dat haar aanvallen lang duren en bij een aura van epilepsie duurt dit erg kort en is er nooit sprake van versneld ademen. Ik herken het wel een aura want ik heb dit zelf ook deze korte momenten, maar dit is niet hoe deze vraagstellster beschrijft. Wat ik hier uit las uit deze beschrijving leek het mij ook groter dat het meer leek op hyperventilatie.
http://www.ntvg.nl/publicatie/wegraking-toeval-niet-het-belang-van-de-anamnese-bij-de-differenti%C3%ABle-diagnose-van-een-ti/volledig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bevestig ik toch? "Het soort klachten dat de vraagsteller beschrijft zou best op epilepsie kunnen slaan, maar de kans lijkt me - als leek - groter dat het hyperventilatie is."
je hebt al meerdere aanvallen gehad en bent nog niet naar de dokter geweest? Meteen als je zelfs al één aanval hebt gehad naar de dokter, en jij nu dus al helemaal!