Kan deze wond ontstoken zijn? (niet erg smakelijke foto)

2 weken geleden gevallen, de hele tijd erg pijnlijk, vandaag gestoten, toen was het korstje voor een deel eraf gegaan, dus ik had alles eraf gehaald om nog eens te ontsmetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (7)

Het ziet er niet heel dramatisch uit. Ik zou er jodium op doen en vervolgens een pleister. Zo bescherm je de wond tegen vuil.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dacht ik ook, niks bijzonders, gewoon schoonhouden
+1
Ontsmetten met Isobetadine en indien mogelijk open laten om te drogen en de korstvorming te bevorderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste wonden gaan wel ontsteken want er komen altijd wel bacteriën in maar dat kan het lichaam wel aan. Het is echt een infectie als je het volgende ziet:

Roodheid
Zwelling
Pijn
Koorts

Toegevoegd na 1 minuut:
In jouw geval zal ik het proberen nu even open te houden en er juist geen natte pleister op te doen nadat je het ontsmet hebt. Zorg dat er nu niets bij kan komen wat het erger maakt en dek het af als je wel ergens komt waardoor er viezigheid in kan komen. Het geneest nu sneller aan de buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1, ik heb altijd 5 kenmerken moeten leren ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm je hebt gelijk, wat is die vijfde dan ook weer? Algehele malaise toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, functieverlies...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij bedoelt toch echt of het ontstoken is?
De 5 kenmerken van een ontsteking zijn :
Roodheid
Pijn
Functie verlies
Zwelling
Warmte.

Een ontstoken wondje zal meestal ook uit zichzelf genezen, kan niet goed zien hoe diep het wondje is, is het diep dan even langs de huisarts. Bij een oppervlakkige wond, lekker in de zon gaan zitten dit bevordert de genezing (is de kans op een litteken wel iets groter) en wat geduld hebben een ontstoken wondje kan jouw lichaam wel aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik het op de foto kan zien is het wel ontstoken, ik zie een gele rand(etter) je kunt dan het beste een aantal keer per dag je elleboog in een lauw tot warm bakje water met soda weken,afdeppen met een steriel gaasje, er verder niks aan doen zodat het kan drogen
(dan wel korte mouwen uiteraard). 's Nachts kun je er het beste wel een steriel gaasje op doen zodat het niet tegen je lakens aan schuurt maar zodanig dat er wel lucht bij kan komen. Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ziet er niet ontstoken uit gewoon een normaal wondje wat een beetje vochtig is doordat het weer open is gegaan. Gewoon laten opdrogen dan is er niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
probeer er een paar keer per dag een doekje of gaasje op te leggen
die gedrenkt is met biotex
soda schijnt weleens afgeraden te worden omdat het te agressief is

tis wel een rotplek wat betreft beweeglijkheid