Tijdens het lezen van informatie over PDS, kwam ik de volgende uitdrukking tegen: Verstoring van de hersen-darm-as. Wat betekent dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat er een directe relatie bestaat tussen de conditie van je darmen en de hersenen. De oorzaken en fysiologische processen die ten grondslag liggen aan het Prikkelbaardarmsyndroom (PDS) zijn lang een groot raadsel geweest. De laatste jaren is onze kennis hieromtrent enorm toegenomen, vooral ook door toegenomen begrip voor dat wat we de ’hersen-darm as’ noemen.
Deze term duidt aan dat de darm en de hersenen voortdurend en tweezijdig met elkaar communiceren. Het vinden van mogelijkheden om deze communicatie te verbeteren is waarschijnlijk de sleutel tot nieuwe succesvolle behandelingen van PDS.

De communicatie tussen de darm en de hersenen vindt onbewust plaats doordat het autonome zenuwstelsel de hersenen verbindt met het eigen zenuwstelsel van de darm, het zogenaamde ‘enterische zenuwstelsel’. Signalen worden zowel vanuit de darm ‘naar boven’ verzonden, daarnaast sturen de hersenen ook signalen naar de darm. Dit kan vergeleken worden met het samenspel tussen een pianist (de hersenen) en de piano (de darm). De muziek kan worden vergeleken met de darmfunctie. Wanneer een getalenteerde pianist speelt op een uitstekend instrument maar wordt gestoord door ander geluid, dan is de muziek niet van hoge kwaliteit ondanks de oorspronkelijk goede voorwaarden. Dat betekent dat er geen structurele stoornis van de hersenen ofwel de darmen ten grondslag hoeft te liggen aan een communicatiestoornis.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou het ook mogelijk zijn, de pianist iets minder " fortissimo " te laten spelen?
Amadea
11 jaar geleden
Ja, door de pedalen niet te gebruiken en te zorgen dat het versleten vilt vervangen wordt!

Andere antwoorden (2)

De oorzaken en fysiologische processen die ten grondslag liggen aan het prikkelbaar darmsyndroom (PDS) zijn lang een groot raadsel geweest. De laatste jaren is onze kennis hieromtrent enorm toegenomen, vooral ook door toegenomen begrip voor dat wat we de ’hersen-darm as’ noemen. Deze term duidt aan dat de darm en de hersenen voortdurend en tweezijdig met elkaar communiceren. Het vinden van mogelijkheden om deze communicatie te verbeteren is waarschijnlijk de sleutel tot nieuwe succesvolle behandelingen van PDS.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hersenen communiceren met alle onderdelen van je lichaam, dus ook met je darmen.

De oorzaken en fysiologische processen die ten grondslag liggen aan het prikkelbaar darmsyndroom (PDS) zijn lang een groot raadsel geweest.
De laatste jaren is onze kennis hieromtrent enorm toegenomen, vooral ook door toegenomen begrip voor dat wat we de ’hersen-darm as’ noemen.
Deze term duidt aan dat de darm en de hersenen voortdurend en tweezijdig met elkaar communiceren. Het vinden van mogelijkheden om deze communicatie te verbeteren is waarschijnlijk de sleutel tot nieuwe succesvolle behandelingen van PDS.

http://www.darmgezondheid.nl/professionals/artikelen/pds/hersen_darm_as_mogelijkheid_behandeling_pds_met_probiotica.html