wat is het grote verschil tussen een internist en een revalidatie arts?

mijn orthopeed zei tegen mij, gezien je meerdere lijfelijke klachten en toestanden is het mischien toch raadzaam om naar een revalidatie arts te gaan zodat alles vanuit 1 punt geregeld kan worden..de diabetis verpleegkundige raad mijn aan om naar een internist te gaan om mijn schildklier en stofwisseling ed na te laten kijken.
nu vraag ik mij werkelijk af waar ik het beste terecht kan voor mijn veelvoudige aandoeningen..
biuj de huisarts word ik nml ook niet veel wijzer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ipv een internist zou ik met jouw klachten me laten verwijzen naar een endrocrinoloog, die is meer gespecialiseert in diabetes en schildklier klachten
http://www.umcg.net/index.php/afdeling/57-wat-doet-een-endocrinoloog

Antwoorden (2)

Je moet sowieso even naar de internist. Die behandelt je schildklier en je stofwisseling enz. Is er misschien nog een andere reden waarom je naar die revalidatiearts zou moeten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een internist gaat over de interne ziektes (diabetes, maag-darmproblemen, schildklier, longproblemen, bloedarmoede, en nog veel meer) en een revalidatiearts behandelt vele aandoeningen, maar kijkt meer naar het functioneren en minder naar de oorzaak van alles. Zo komen mensen na een amputatie, mensen met hersenletsel, mensen met spasmen, reuma, M.S., een dwarslaesie, of chronische pijnklachten van het bewegingsapparaat bij een revalidatiearts om te kijken hoe zij met de beperkingen die ze hebben, en dit zijn meestal - maar niet altijd - dingen die niet meer over gaan, om te kijken hoe zij ondanks hun beperkingen zo goed mogelijk kunnen functioneren.

Je komt waarschijnlijk bij de orthopeed vanwege klachten van je bewegingsapparaat, en als een orthopeed weinig meer voor je kan doen op dat gebied maar je toch beperkt bent, dan is een revalidatiearts zeker een goede volgende stap. Als je problemen hebt met je schildklier en stofwisseling en dit moet verder uitgezocht worden, dan kun je inderdaad het beste bij de internist terecht, als het tenminste gaat om dingen die je huisarts niet zelf kan behandelen. Het zijn dus twee heel verschillende specialismen, en als je zulke diverse klachten hebt, zul je dat waarschijnlijk niet bij één specialist als hoofdbehandelaar onder kunnen brengen.

Je huisarts hoort echter wel de hoofdbehandelaar te zijn. Sowieso is het noodzakelijk dat er één iemand is die het overzicht houdt, zéker bij veelsoortige en complexe klachten. Dus je zult echt deze zaken met je huisarts moeten bespreken, en om meer uitleg vragen als je er "niet wijzer" van wordt.