hor maken ze in het ziekenhuis foto s van je hart?

geen steken maar meer een soort spierpijn vlakbij of rond het hart wat continu aanhoudt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

ze maken een hartfilmpje door elektroden op je borst te plakken en dan krijg je allemaal grafiekjes te zien en daaraan kan de dokter zien of er wat aan de hand is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het onderzoek
Het maken van een ECG duurt slechts enkele minuten en doet geen pijn.

Voor het maken van een ECG krijgt u 10 elektroden op de huid geplakt:
2 op de polsen
2 op de enkels
6 op de borst

Voor een eenvoudig ECG zijn de elektroden op de polsen en enkels al voldoende.

De elektroden zijn met het ECG-apparaat verbonden en registreren de elektrische stroompjes die de hartspiercellen laten samentrekken.
De cardioloog kan veel afleiden van de grafiek die uit het ECG-apparaat komt rollen:
hartritmestoornissen
zuurstofgebrek van de hartspier
een acuut hartinfarct
een eerder doorgemaakt hartinfarct
vergroot hart (hypertrofie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het over een röntgenfoto hebt:

Het onderzoek
U moet het te onderzoeken lichaamsdeel ontbloten en uw sieraden afdoen. Daarna plaatst de medewerker van de röntgenafdeling u (of het te onderzoeken lichaamsdeel) tegen een scherm waarin de fotoplaat zit. U kunt hier meestal bij zitten of liggen.

De laborant gaat achter een speciaal schot staan om de foto te nemen. Tijdens het maken van de foto moet u niet bewegen zodat de foto scherp wordt. Bij foto's van de borstkas moet u even diep inademen en de adem vasthouden. Meestal maakt de laborant twee of meer foto's vanuit verschillende richtingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp dat het probleem is pijn ergens in de borststreek? Het is best moeilijk vast te stellen of dit van het hart is. Het kan ook van bv spieren, ribben, longen of andere zaken in de borstholte of in de borstwand zijn (bv de slokdarm).
Om te kijken of pijn op de borst van het hart komt wordt inderdaad een hartfilmpje gebruikt (ECG, tijdens de klachten), soms ook samen met een fietsproef (fietsen met een hartfilmpje continu gemaakt). Daarnaast kan ook een ECHO van het hart worden gemaakt en om zuurstofgebrek aan te tonen (wat de pijn op de borst kan geven) wordt ook wel een thalliumscan gemaakt. Zie links. Als de pijn van het hart komt wordt het angina pectoris genoemd