Waarom krijg ik steeds hevige hoofdpijn als ik mijn lenzen draag?

Deze druk zit rond mijn ogen en in mijn voorhoofd en hierdoor ben ik continu aan het knijpen met mijn ogen.

Als ik de lenzen eruit haal trekt deze druk na een lange tijd weer weg.

Ik heb zachte lenzen en ik draag deze al meer als 20 jaar zonder problemen. Ik ben al bij de opticien en oogarts geweest maar daar kunnen ze niets vinden en nu ben ik radeloos.

Weet iemand waardoor deze druk veroorzaakt kan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als je al 20 jaar lenzen draagt, bestaat de kans dat je inmiddels om en nabij de veertig bent.

Rond die leeftijd is het niet zo vreemd als je ogen wat achteruit gaan (je oogspieren wat slapper / trager worden) en je aan een heel ander tye bril moet : wie bijziend is, wordt rond die leeftijd vaak ook wat kippig, en in plaats van elkaar op te heffen, heb je eigenlijk een dubbele bril nodig. (Een stukje voor ver weg, een stukje voor lezen).

Omdat die leesbril nog niet echt dramatisch hard nodig is, zie je veel brildragers (met -glazen) rond die leeftijd (of ietsie ouder) steeds vaker hun bril (even) afzetten.Om te computeren, te lezen, een klein handwerkje of precizieklusje te doen. Zo stel je het aanschaffen van een varifocus-bril (want daar praat je over) nog een hele tijd, desnoods járen uit.

Met lenzen werkt dat natuurlijk niet zo. Wanneer je ogen het signaal ´nu effe niet´ geven, kun je ze niet even ´afzetten´, maar zul je met je oogspieren zo veel mogelijk moeten corrigeren. Dat is natuurlijk dodelijk vermoeiend, en de hoofdpijn mag geen verrassing zijn.

Ik kan echter niet begrijpen waarom oogarts en opticien dat niet onmiddellijk geconstateerd hebben. Wellicht ben je eigenlijk nog erg aan de jonge kant voor dergelijke problemen ? De hoofdpijn heeft in elk geval te maken met het knijpen, wat je ook doet als je eigenlijk een bril nodig hebt maar er (nog) geen draagt. Het zou dus ook domweg de sterkte kunnen zijn. Maar ook dat zou een oogarts of opticien onmiddellijk moeten zien.

Ook kan om allerlei andere redenen je oog gevoeliger worden waardoor je ook na lange tijd lenzen minder goed kunt gedragen. Uiteindelijk verstook je je ogen gedruende zeer, zeer lange tijd van goede zuurstofvoorziening. Zo krijgen zachte lensdragers na verloop van tijd vaak last van neovascularisatie (nieuwe vaatjes die zich vormen). Ook dat zou echter ongetwijfeld gediagnosticeerd zijn.

Al met al denk ik dat het wellicht toch tijd is, diagnose of gene diagnose, te kijken wat er gebeurd als je in plaats van die lenzen gewoon een bril gaat dragen. Want voortdurend hoofdpijn, dat kan toch vanwege geen enkele ijdelheid getolereerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor dit uitgebreide antwoord, dat stel ik zeer op prijs. :)