Als je bedoelt of er momenteel mensen griep hebben is het antwoord 'ja'. De griepvirussen maken het hele jaar door mensen ziek maar de kans op slachtoffers is 's winter vele malen groter omdat men dan veel meer binnenshuis verblijft en ramen en deuren gesloten houdt. Dan 'heerst' er veel makkelijker griep of verkoudheid, want dat zijn twee heel verschillende luchtwegaandoeningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het antwoord, gisteren ha gebeld omdat ik niet van de griep afkom en mijn partner ook niet zoals nog wat mensen om mij heen, volgens dokter heerst er nu een hardnekkige griepvirus dus mijn twijfels waren er niet voor niets :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gebeurt inderdaad vaker aan het einde van het koude seizoen. Eén of meerdere griepvirussen hebben kans gezien zich te muteren naar een vorm waartegen nog geen weerstand is opgebouwd, al dan niet door vaccinatie. Door de afwezigheid van weerstand, antistoffen, kun je er zieker van worden dan van oudere varianten.

Andere antwoorden (2)

Nee, influenza (echte griep) is een winter-aandoening.
Niet dat je het in de zomer niet kunt krijgen, maar 'heersen' (een epidemie) doet het in de zomer niet.

Wel gaan er natuurlijk legio andere virusjes rond, en zeker als het weer ineens omslaat (van warm naar koud of, zoals nu, vice versa) zie je wel altijd een hoop mensen snotteren. Blijkbaar doet het wat met onze weerstand waardoor we ineens vatbaar zijn voor (kleine) verkoudheidsvirusjes, maar ook de samenstelling van de lucht kan een woordje meespreken.

Een verkoudheidje is dus zo gevat, maar griep is het niet, en al helemaal geen 'heersen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gut is het al zomer dan? ;-) Maar goed, de griepaanval van een poosje geleden is inderdaad weg: https://www.degrotegriepmeting.nl/nl/artikelen/griep-nederland-belgie-aan-daling-begonnen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, de zomer die ik noemde is meer genoemd als contrast met winter-aandoening. Hoewel het gisteren boven de 25 graden was hier ; dat dan weer wel.
Op https://www.degrotegriepmeting.nl/ kun je zien of er bij jou in de buurt griepverschijnselen zijn.