Hoelang koorts moet je hebben voordat je dokter belt?

Heb sinds zaterdagmiddag 3 dagen geleden koorts rond de 39 graden. Ene moment zakt het af en denk ik dat ik er van af ben en dan savonds komt het weer keihard terug, hoeveel dagen moet je koorts hebben voirdat je dokter belt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.7K

Het beste antwoord

Koorts is geen ziekte maar is er wel het gevolg van. Het is dus belangrijk om te weten waar die koorts door veroorzaakt wordt. Is dat griep, keelontsteking, buikloop of iets dergelijks waar je verder niet zo ziek van bent dan kun je het rustig uitzieken. Heb je veel pijn, het benauwd of voel je je heel beroerd dan is het verstandig om met je huisarts te overleggen, zeker als het langer dan een dag of vier gaat duren en/of als de klachten verergeren. Zorg in ieder geval vooral dat je voldoende vocht binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

voor koorts hoef je niet gelijk de dokter te bellen.
alleen als de koorts echt hoog is moet je bellen
er kan nl ook iets anders aan de hand zijn als een griepje!
wel moet je altijd zorgen dat je genoeg drinkt
bij twijfel of andere complicaties ook even bellen
wens je beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De koorts is een manier van je lichaam om met een virus om te gaan. In principe hoef je daar niet direct voor naar de dokter, maar bij jou houdt het al drie dagen aan. Mij is altijd verteld dat je na 3 dagen de dokter moet bellen.
Een telefoontje naar de dokter kan nooit kwaad, de assistentes kunnen je dan wel vertellen of het nodig is om even langs te komen.

Een stukje gekopieerd uit de bron:

U doet er echter goed aan contact met uw arts op te nemen :
• indien er geen duidelijke oorzaak is voor de koorts ;
• indien ze gepaard gaat met specifieke symptomen (bv. buikkrampen, branderig gevoel bij het plassen, overdreven suf- en slaperigheid) ;
• indien ze langer dan 12 uur aanhoudt ;
• indien u zich om welke reden dan ook ongerust maakt.

Hier staat dus dat je na 12 uur al naar de dokter moet. Lijkt mij een beetje overdreven, maar na 3 dagen, zou ik in ieder geval bellen. De assistentes weten dan wel of je langs moet komen of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koorts kan over de dag wel zakken en stijgen. Wanneer moet je nu naar de dokter:

-als u heel weinig drinkt of plast;
-als de koorts langer dan vijf dagen aanhoudt bij volwassenen.
-als u opnieuw koorts krijgt, nadat u een paar dagen koortsvrij bent geweest.

Je kunt het dus nog wel even afwachten, maar als je het niet vertrouwt bel je gewoon de assistente even voor advies.