Wat is een discus hernia en hoe deze worden voorkomen ?

Recent werd mijn vrouw behandeld voor een geknelde zenuw in de onderrug door een osteopaat. Enkele dagen nadien heeft zij terug pijn na de behandeling.

Nu is de pijn meer acuut dan voorheen, zij neemt pijnstillers zoals contramal en dafalgan forte (1g), en houdt zij het bed, maar kan zij niets doen opdat de pijn zou minderen ??

Eerst heb ik gedacht aan een lumbago (acute opstoot), maar omdat ook de pijn uitstraalt naar het linker been en voet (gaat in slaap), denk ik nu eerder in de richting van een hernia ??

Wie kan mijn vrouw helpen... alle suggesties zijn welkom
Wat zijn de riscico's van de operatie van een hernia ?

Mvg,

Karel8158

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik heb destijds dezelfde symptomen gehad en ben in behandeling gegaan bij een kinesiste die me introduceerde in de werking van fasciatherapie.

Er wordt dan niet alleen aan de houding gewerkt maar ook aan het voedingspatroon en de emotionele ingesteldheid. Er wordt dus zowel aan je fysiek, psychisch als emotioneel lichaam gewerkt en net dát zorgt ervoor dat je jezelf in de toekomst (in mijn geval zonder operatie omdat ik dat absoluut niet wilde) vrijwaart om te hervallen.

Het vraagt wel wat extra inspanningen van jezelf maar... toen ik na 3 weken bij de zenuwspecialist kwam voor een zenuwtest bleek dat ik meer vorderingen had gemaakt dan patiënten die zich net zoals jouw vrouw lieten behandelen. Ik heb dus dapper doorgezet en af en toe herval ik nog eens maar dan weet ik dat het louter aan mijn eigen laksheid ligt ;-)

Via bijgevoegde link vind je meer informatie over fasciatherapie en als je bij Google het woord intikt en je tikt jouw gemeente of stad er bij dan merk je direct wie er in jouw buurt ter beschikking staat. Je kon enkele jaren geleden in België, per jaar 2 x 9 beurten terug betaald krijgen via de ziekenkas. Dat kan je dus beter zelf eens navragen.

Veel sterkte ermee en vrolijk ontspannen is de boodschap bij uitstek want dat is de beste remedie tegen eender welke kwaal!
Ik weet dat je bij pijn geneigd bent om je te verkrampen maar dat maakt het net des te erger. Dus bewust plezier maken, lachen en ontspannen want dan maak je op natuurlijke wijze pijnstillende hormonen aan.

Succes ermee en... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen de wervels zitten schijven van kraakbeen die de wervelkolom beweeglijk maken. Door verscheidene oorzaken kan zo’n schijf beschadigd raken. Uitstulpende delen van zo’n kapotte tussenwervelschijf kunnen uit het ruggenmerg tredende zenuwen afknellen waardoor de pijn uitstraalt naar het lichaamsdeel dat die zenuwbundel verzorgt. Die pijn zit meestal in het bovenbeen of de bilspier en wordt ervaren als een knijpende pijn die verkrampte spieren veroorzaakt. Prikkeling van zo’n zenuwbundel kan overigens ook door andere afwijkingen dan een kapotte tussenwervelschijf worden veroorzaakt.

Bij rugpijn is het als regel nooit goed om op bed te gaan liggen. Dat verergert de klachten omdat de conditie van de spieren achteruitgaat. Forceren hoeft natuurlijk niet maar het is veel beter om in beweging te blijven. Eventueel kunnen pijnstillers worden gebruikt. Bij uitstraling maar zeker bij blaas- en ontlastingsklachten, zoals incontinentie, is er inderdaad een kans dat het om een discus hernia gaat. In dat geval is een gang naar de huisarts zeer aan te raden voor een adequate diagnose en behandeling.