Mag je sporten als je spanningshoofdpijn hebt?

Heb vaak last van mijn nek en daardoor veel hoofdpijn, mijn dokter adviseerde sporten en de nek sterker maken, wou vanavond beginnen met sporten maar veel last van mijn hoofdpijn en nek, kan het kwaad om te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerder had ik
Ook last van spanningshoofdpijn,
Heb wel een fysio gehad na een uurtje sporten en saunaen.. Voeld volgens fysio veel beter de spanning in de nek..

Het beste antwoord

Het is lastig om een algemeen advies te geven zonder je precieze situatie te kennen. Maar er vanuit gaande dat de hoofdpijn die je hebt, inderdaad komt door spierspanning vanuit nek en schouders, is sporten juist goed.

Even een stukje uitleg: het is belangrijk om het verschil te maken tussen kracht van een spier en spanning van een spier. Als je sterke spieren hebt, til je met gemak een last van 10 kilo op. Daar zijn je spieren immers voor gemaakt. Als je die last weer loslaat, ontspannen je spieren zich weer. Als je lang in één houding zit, of onder emotionele stress staat, dan bouwt er zich een continue spanning op in je spieren. Dit heeft met de kracht van die spier weinig te maken. Het is zelfs eerder zo dat een spier die niet erg sterk is, de neiging heeft om op een verkeerde manier en wat verkrampt aan te spannen, omdat de spier niet kan 'leveren' wat hij zou moeten doen. Zo'n continue spanning is vele malen belastender voor je spieren van af en toe flink aanspannen door middel van bijvoorbeeld sporten, om daarna weer te óntspannen. Dus het type belasting dat ontstaat bij lang in een vervelende houding zitten, geeft veel eerder en veel meer klachten dan het type belasting dat je van je spieren vraagt bij het sporten.

Daar komt dan bij dat als je sport, je spieren ná het sporten ook weer gemakkelijker ontspannen. Dus ja: het is goed om te sporten als je dit soort klachten hebt. Net zoals het goed is om te sporten als je RSI-klachten hebt, of andere houdingsgerelateerde klachten.

Je moet echter wel ook luisteren naar je eigen lichaam. Een te snelle opbouw kan je klachten juist verergeren, je gaat immers ook op een gespannen manier zo'n sportuurtje in. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je rustig opbouwt, dat je een sport kiest waarbij je je nek niet te zwaar belast (bij zwemmen ga je bijvoorbeeld op je rug liggen ipv op je buik, hardlopen doe je op een zachte ondergrond, etc.) en dat je ná het sporten goed ontspant. Misschien kun je advies krijgen van een goede sportfysiotherapeut, en/of kun je een sportmasseur vinden die je ná het sporten kan helpen om je spieren beter te ontspannen. Je kunt trouwens ook sporten doen die speciaal gericht zijn om het ontspannen, en dingen als een warme douche of de al genoemde massage, kunnen je ook helpen te ontspannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed stuk tekst, dank je wel

Andere antwoorden (3)

nee. sporten is ontspanning dus dat is heel verstandig. Probeer er ook lol in te krijgen dan zal het nog beter helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zul je wel voelen dat je nog wat hoofdpijn hebt. Maar als je na het sporten doucht en dan gaat slapen, zul je (volgens eigen ervaring) van je hoofdpijn af zijn. Qua nek durf ik het niet met zekerheid te zeggen, maar je dokter kan hier wel eens gelijk hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie het beste antwoord dat hier is gegeven. Daar wordt ook over douchen gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je last hebt van spanningshoofdpijn..MOET je juist sporten om je spieren wat te kunnen laten ont..spannen.

Die hoofdpijn is namelijk heel vaak het gevolg van veel te gespannen spieren.

Natuurlijk moet je daarbij dan niet te gek doen of veel te wilde bewegingen maken, maar ik vermoed dat je dat wel zult laten..dat is namelijk erg pijnlijk.

Naast sporten is het ook belangrijk om je tijd te nemen voor de leuke dingen van het leven..om dus wat plezier te maken.. en vooral om te lachen.

Want om te ontspannen bestaat er, geestelijk gesproken, nauwelijks een beter medicijn.

Dus nu maar lachend gaan sporten sporten, hè. Haha grapje hoor.

Raak maar gauw van je hoofdpijn af..dat wens ik je van harte toe.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel :-)