Hoe fluctueert het ijzergehalte in je bloed ?

Als je een lage hb hebt, hoeveel hb kun je dan maximaal erbij krijgen met het goede dieet en/of ijzerpilletjes ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (1)

Hb staat voor hemoglobine en dat is een stofje dat is opgebouwd uit Haem = ijzer wat gebonden is aan Globuline= eiwit. Dit globuline vormt het grootste bestanddeel van je rode bloedcellen (erytrocyten) en geeft ook de rode kleur aan je bloed. Het hemoglobine is het transportmiddel van zuurstof (O2) en koolstofdioxide (CO2). Een volwassen persoon heeft normaal 600 tot 800 gram Hb in het bloed wat dan ongeveer 2 1/2 gram (0,3%) ijzer bevat. Als je dus een Hb waarde tussen 6 en 8 hebt is normaal. Een te laag Hb betekent bloedarmoede. Bloedarmoede hoeft niet altijd een tekort aan ijzer te betekenen. Je kan nl. genoeg ijzer in je bloed hebben maar te weinig globuline (eiwit) om het ijzer aan zich te binden en er bestaat ook een zg. haemolitische anemie waarbij er meer rode bloecellen worden afgebroken dan aangemaakt. Normaal wordt elke dag 1% van je Hb vernieuwd. Toch is ijzergebrek meestal de oorzaak van anemie (bloedarmoede). Met goede voeding en eventueel ijzertabletjes moet je Hb dan weer een normaalwaarde krijgen van ongeveer 7,5. Mensen die bv. weken achter elkaar hoog in de bergen zijn waar de lucht ijler is, dus minder O2 bevat maken ook meer Hb aan en zo kan hun Hb wel oplopen naar 8,5 maar dan moeten ze ook genoeg ijzer binnen krijgen. Ikzelf had na een bevalling maar een Hb van 5 a.g.v.bloedverlies en ik kan niet tegen ijzertabletjes met mijn darmen. Als alternatief moest ik elke dag 1 ã 2 glaasjes rode port drinken en na 3 weken was mijn Hb gestegen naar 8, 4. Rode port werkte voor mij beter dan een pot met 100 staalpillen.
Hiermee wil ik absoluut niet suggereren dat iedereen maar aan de port moet. Voor sommige mensen is het nl. sterk af te raden om überhaupt alcoholische drank te drinken.