Hoelang duurt een zenuwontsteking in de been?

Mijn beenzenuw is ontstoken en hierdoor lig ik al 3 dagen plat. Ik kan helemaal niets meer van de pijn. Er is geen houding die de pijn doet afnemen. ik heb 2x daags oxycontin (morfine) 3x 600 mg ipobrufen en 6x paracetamol en dit alles helpt NIETS! Het haalt niet eens het scherpe randje eraf. Wie heeft er tips? Ik krijg zo meteen in iedere geval diazepam om te slapen (althans dat hoop ik) want dat doe ik al drie dagen niet.

Toegevoegd na 31 seconden:
Oxycontin 2x 20 mg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.8K

Antwoorden (1)

Je stelt twee vragen. In de eerst plaats hoe lang dit duurt, en in de tweede plaats om tips tegen de pijn.

Op de eerste vraag heb ik geen antwoord, al zou het maar zijn omdat ik niet weet wat de oorzaak is van de ontsteking. Daarbij is wat in de volksmond een 'zenuwontsteking' heet, zelden echt een ontstoken zenuw, maar vaker een geïrriteerde zenuw, en kan het heel verschillende oorzaken hebben.

Tips tegen de pijn heb ik wel. Je gebruikt namelijk niet erg effectieve pijnstilling tegen zenuwpijn. Zelfs als je de oxycontin nog op zou hogen tot je op het drie- of zelfs vijfvoudige zit van je huidige dosering, is het maar de vraag of dat erg effectief zal zijn. Opiaten werken namelijk maar bitter weinig bij zenuwpijn, áls er al iets werkzaam zou zijn van opiaten zou tramadol nog een betere keus zijn: als pijnstiller is dat een lichter middel dan oxycontin en andere sterkwerkende opiaten, maar het grijpt aan op andere receptoren, en werkt daarom beter bij zenuwpijn.

Nóg beter zijn echter middelen speciaal tegen zenuwpijn. Lyrica, neurontin, een lage dosering amitriptyline, of Cymbalta. Er zijn er nog een paar, maar dan wordt het wel heel erg off-label voorschrijven. Vraag je (huis)arts er eens naar. Ik heb ooit na een operatie vanwege een zenuwbeschadiging een schreeuwende zenuwpijn gehad waarmee ik 's nachts bijna in paniek door het huis dwaalde en op bijna de dubbele dosering oxycontin zat die ik normaal gebruikt, tot ik eindelijk zo helder was om te bedenken dat wat ik had natuurlijk zénuwpijn was. Eén telefoontje naar m'n arts, een recept Lyrica, en binnen een dag of twee was ik een ander mens. Het is bekend dat zenuwpijn vraag om een totaal ander palet aan pijnmedicatie dan andere soorten pijn, en het maakt écht een groot verschil.

Morgen bellen dus, en heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Lies, Bedankt voor je antwoord. Was het maar zo simpel dat het lukt met een telefoontje. Maar op een of andere manier houdt mijn arts zich vast aan oxycontin en moet dit werken. Gister heb ik weer gillend van de pijn de huisartsenpost gebeld en toen heb ik een combi geslikt van valium 5 mg dyclo 50 mg en 10 mg oxy en ik heb voor het eerst geslapen. De pijn is niet weg geweest maar ik kon slapen. Straks weer een bel afspraak met mijn arts. Ben benieuwd wat ik te horen krijg. Hun zeggen de pijn is niet weg te krijgen. Had ook al gevraagd naar de anti eleptica medicijn maar die krijg ik al helemaal niet. Hetzelfde als kiespijn valt ook niet te onderdrukken zeggen ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zenuwpijn is moeilijk te behandelen, dat klopt. Maar de middelen die er speciaal voor zijn, werken echt effectiever dan opiaten, NSAID's en paracetamol. Vreemd dat je arts wél sterke opiaten voor wil schrijven, maar géén Lyrica of Amitriptyline. Wat is daarvoor het argument?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij heeft dit met de neuroloog besproken en dit middel werkt ook niet gelijk dus willen ze eerst een oorzaak vinden. dit is pas woensdag pff
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat roepen artsen om de één of andere reden altijd, dat Lyrica e.d. pas na een paar weken effectief zou zijn. Mijn huisarts riep hetzelfde, en ik hoor ook altijd van anderen dat hun arts dit zegt. Maar van drie apothekers onafhankelijk van elkaar hoor ik een ander verhaal. Het werkt pas na een tijdje echt optimaal, maar kan zeker de eerste of tweede dag al effect hebben. En mijn eigen ervaring is dat de apothekers gelijk hebben. Tramadol anders nog een optie, als compromis? Ik weet dat het een minder sterke pijnstiller is dan oxycontin, maar voor zenuwpijn is het vaak effectiever dan morfine of oxycodon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je je huisarts of neuroloog vragen of ze eens willen overleggen met een anesthesioloog van de pijnpoli. Dat zijn natuurlijk de échte specialisten op dit gebied, en allicht dat je huisarts wél een ander middel wil voorschrijven als de anesthesioloog dit adviseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou de oxy werkte eindelijk. Wat bleek ik had 20 mg pillen met reguliere afgifte. Deze mocht ik dus met toestemming van 3 artsen doormidden breken en innemen. Omdat ik smiddags zo ziek werd( hoofdpijn misslijk zweten rillen) had ik de apotheek gebeld. Bleek dus nooit gemogen te hebben. Ik kreeg dus in een keer de volle dosis en dit was ook in 1 keer uitgewerkt. Dus vandaar de afkick verschijnselen. De arts deed er nog al laconiek over. Belachelijk hoor. Had er wel al 4 ingenomen(los va elkaar) voor hetzelfde geldt was de dosis hoger en zat ik hier niet meer. Maar nu zitik weer netjes op de tien mg per tablet alleen werkt het nu niet meer zo goed haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge, wat heftig. Maar je hebt nu een lagere dosering? Je hebt oxycontin hé, dus met 'reguliere afgifte' bedoel je dan gereguleerde afgifte, dus de retard-variant. Retard-tabletten mag je nooit breken inderdaad. Tenzij ze een breuklijn hebben, en oxycontin heeft ook in elk geval één merk met breuklijn, daarbij wordt de vertraagde afgifte geregeld doordat de werkzame stof vermengd is in de tablet met een andere stof, bij de meeste tabletten is het echter het omhulsel dat ervoor zorgt dat de stof niet in één keer in het bloed komt. En voor iemand die een betrekkelijk lage dosering gebruikt zoals jij, en ook niet eerder hoge doseringen gebruikt heeft, is het niet vreemd dat je beroerd wordt als je in één keer 20 mg binnenkrijgt. Maar als een snellere afgifte beter werkt voor jou, zou je ook nog kunnen vragen om oxynorm. Dat is dezelfde werkzame stof (oxycodon) maar dan met juist een versnelde afgifte. Waar oxycontin pas goed begint te werken na een uur, en 10-12 uur werkzaam is, werkt oxynorm binnen 10-30 minuten, en is het zo'n 4-6 uur werkzaam. Bij langdurig en stabiel gebruik is het over het algemeen beter om te kiezen voor de vertraagde afgifte, maar sommige mensen vinden de snelle afgifte juist prettig. Misschien omdat je wat meer een 'piek' ervaart in werking, ik weet het niet precies. Zelf gebruik ik het allebei: een vaste dosering oxycontin als continue pijnstilling, en oxynorm voor extra pijnstilling op de momenten dat dit nodig is. Soms gebruik ik het twee weken helemaal niet, en soms gebruik ik er twee per dag.