moet ik in de ziektewet met bloedarmoede?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.3K
burgos
12 jaar geleden
Je moet wel erg beroerd zijn om de ziekte wet in te gaan.
Lage bloeddruk daar weet je de klachten van,dus als je op je werk niet lekker wordt hoef jij je niet af te vragen wat het is. Ik denk dat er ergere kwalen zijn waar de mensen mee door werken.

Antwoorden (4)

Je 'moet' niks.

Er zijn weinig ziektes waarvan je per definitie kunt zeggen of iemand kan werken of juist niet kan werken. Het hangt altijd af van je klachten. Als jij kunt functioneren en weinig beperkt wordt door je bloedarmoede, of wel moe bent maar op je werk goed functioneert doordat je thuis veel rust, dan is er qua werk niets aan de hand.

Maar als je het niet redt op je werk, en je kunt niet normaal functioneren, niet doen wat er van je verwacht wordt doordat je teveel last hebt van allerlei klachten, dan heb je soms weinig keus dan je ziek te melden.

En als je twijfelt, is het verstandig om eerst eens met je werkgever en/of bedrijfsarts te gaan praten, en te bespreken of er nog andere opties zijn, of je misschien met tijdelijk aangepast werk, of met iets minder werken, of langere pauzes, of meer thuiswerken etc., etc., toch nog goed mee kunt blijven draaien zonder dat je je ziek hoeft te melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij niet in staat bent om te werken, mag je de ziektewet in, ook als jouw werk gevaarlijk is door jouw bloedarmoede mag je de ziektewet in, ben jij in staat om te werken, dan hoef je de ziektewet niet in. Overleg bij twijfel met je huis- of bedrijfsarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Je meldt je ziek als je niet in staat bent om te werken. Niet omdat iets een naam heeft.
Als je hooikoorts hebt, of een hoog cholesterol meldt je je ook niet zomaar ziek. Bloedarmoede of een hoge bloeddruk zijn niet redenen om je ziek te melden. Er zijn zoveel mensen die 'iets' hebben.
Pas als je niet meer kunt werken of je je heel beroerd voelt is dat een reden om je ziek te melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt helemaal van het soort werk af wat je doet, bij zwaar lichamelijk werk kan bloedarmoede een reden zijn dat je niet in staat bent om te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yup. En als je niet in staat bent om te werken meldt je je ziek.
Nee hoor! Wat al eerder gezegd wordt de aandoening zegt niets over wel of niet kunnen werken. Wat je zou kunnen doen is extra ijzer slikken. Bloedarmoede is redelijk op te lossen. Succes