Hoeveel gehandicapten vervoersbedrijven zijn er in Nederland en hoeveel werken er als gehandicapten chauffeurs?

Kan niets terug vinden op cbs en dergelijke websites. Als je antwoord geeft kan je ook mogelijke bron vermelden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat zullen er al snel tientallen zijn. Want niet alleen grote bedrijven zoals Connexxion en Arriva verzorgen dit vervoer, maar er zijn ook heel wat eenmansbedrijven met één busje, die een contract afsluiten met b.v. een gemeente.

Het aantal werknemers is ook al niet zo simpel te beantwoorden. Er zijn wel duidelijke cijfers zoals hier:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71814ned&D1=a&D2=615-623&D3=%28l-2%29,l&HDR=T&STB=G1,G2&VW=T
maar als je even doorklikt op de links "ongeregeld personenvervoer" (code 6023 en 6022), en de definities bekijkt, dan ligt het er maar net aan, wat je onder gehandicaptenvervoer verstaat. Het antwoord kan dan 6000 maar ook 34.000 werknemers zijn.

Dat het CBS er zelf ook niet zo goed uitkomt, valt ook wel te verklaren. Er zullen maar bar weinig mensen zijn die werkzaam zijn in het personenvervoer, en van 's morgens 8 tot 's avonds 5 aan de lopende band gehandicapten vervoeren. Ook daar heb je piektijden, en het is goed mogelijk dat een chauffeur bij b.v. Arriva 's morgens gehandicapten vervoert, 's middags op een buslijn rijdt, en in de zomer een bus met toeristen naar Spanje brengt.

Dit werk is hoofdzakelijk uitbesteed aan bedrijven die van alle markten thuis zijn. Scholieren-, werknemers-, gehandicaptenvervoer en gewone taxi's. Hieronder een voorbeeld van zo'n bedrijf:
http://www.princen.com/home-princen-groep.html