Wat zijn mogelijke verklaringen voor het feit dat ik vaak hoofdpijn heb, waardoor ik soms bijna niet meer mijn ogen open kan doen?

De hoofdpijn concentreert meestal aan de voorkant van mijn hoofd, het bonkt en het gaat niet meer zo snel weg als het eenmaal begonnen is.
Soms kan ik mijn ogen niet volledig openen omdat de lichtintensiteit nog ergere hoofdpijn veroorzaakt.

Het komt op willekeurige momenten, tijdens alle mogelijke periodes voor. Periodes met stress, zonder stress, snachts,sochtends, smiddags, als ik genoeg heb geslapen, als ik niet genoeg heb geslapen, noem maar op. Ik heb het allemaal wel voorbij zien komen.

Mijn huisarts gaf aan dat het waarschijnlijk veroorzaakt werd door mijn nekspieren, die te gespannen zijn tijdens stressperiodes. Is er iemand die, aan de hand van mijn beschrijvingen, kan oordelen in hoeverre hij gelijk of ongelijk heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als migraine,heeft mijn moeder veel last van.
Ze is soms misselijk van de pijn(moet soms zelf overgeven)
Ze kan bijna geen licht en geluiden verdragen dan.
Er is speciale medicatie voor,migraine is veel erger dan gewone hoofdpijn wordt echt beschouwd als een ziektebeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik heb dus ook al die symptomen, behalve het misselijk worden.

Het beste antwoord

Die extreme lichtgevoeligheid doet denken aan migraine. Andere klachten bij migraine kunnen zijn misselijkheid, gevoeligheid voor geluiden, toename van de hoofdpijn bij inspanning, doofheid of tintelingen, een slap gevoel, moeite met praten, voor een aanval golvend beeld of flitsen zien, of andere visuele waarnemingen. Als je daar ook nog dingen in herkent, vraag dan je huisarts eens of het misschien migraine kan zijn. Migraine kan trouwens vele oorzaken hebben en vooral door heel veel verschillende oorzaken getriggerd worden. Gespannen nekspieren en algehele stress kunnen daar zeker ook in meespelen.

Behalve migraine kunnen er nog vele andere oorzaken zijn. Hoofdpijn samen met lichtgevoeligheid kan inderdaad ook - zoals je huisarts aangeeft - te maken hebben met je nek. Mensen met (chronische) nekklachten geven vaak ook klachten aan als misselijkheid, duizeligheid, lichtgevoeligheid, en nog meer. Meestal heeft dat inderdaad te maken met een te hoge spierspanning van de nekspieren. Een fysiotherapeut kan je helpen om oefeningen te doen waardoor je je beter bewust wordt van de spierspanning in je nek, en om je spieren opnieuw te trainen zodat je goed rechtop gaat zitten en niet voorover hangt met je hoofd/nek, want daardoor komt er rek te staan op allerlei structuren, en dat is vaak ook de reden dat de spierspanning omhoog gaat.

Of je huisarts gelijk of ongelijk heeft, daarover kunnen wij niet oordelen. Als je wilt weten of je spierspanning inderdaad te hoog is en wat je daaraan kunt doen, vraag dan een verwijzing naar een fysiotherapeut of een oefentherapeut Mensendieck of Cesar. Die kunnen dat nog veel beter beoordelen dan je huisarts, zoals ook je huisarts zelf zal beamen. Als je wilt weten of er nog ándere oorzaken kunnen zijn voor je klachten, dan moet je terug naar je huisarts. Vraag dan hoe zeker hij is van zijn diagnose, en of hij jou duidelijk kan uitleggen hoe hij dat zo zeker weet. Zo gaat je huisarts nog eens extra goed nadenken over mogelijke diagnoses, en krijg jij duidelijke uitleg over wat er precies aan de hand is.

Zoals iemand anders hier ook al zei: voor hoofdpijn zijn vaker psychische oorzaken dan lichamelijke. Dat is niet vreemd trouwens hoor, dat werkt bij de meeste mensen zo. Ik krijg ook hoofdpijn als ik te weinig slaap, of onder stress sta. Een te hoge spierspanning kan deels komen door ook psychische stress, maar is vaak goed te behandelen door een oefen- of fysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het kan een zonnesteek zijn maar wat ik het meest denk is :migrene .. Dan ben je slap.. Er is niks aan te doen sommige mensen hebben dat, maar je kan er helaas niks aan doen.. Zoek anders op internet: migrene
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel degelijk iets te doen aan migraine.
Aan de hand van jouw beschrijvingen zit hij m.i. zeker in de goede richting. Hoofdpijn heeft vaker een psychische oorzaak dan een lichamelijke oorzaak. Stress kan ontzettende hoofdpijn veroorzaken.
Admhalingsoefeningen willen ook wel helpen evenals ontspanningsoefeningen. Vraag een aantal sessies bij bijv. een fysiotherapeut aan om dit aan te leren.
Maar bij enige twijfel toch sowieso even terug naar je huisarts.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Maar ik heb ook hoofdpijn in hele ontspannen periodes, dat is dan wel raar toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je stresshoofdpijn hebt is dit idd 'raar'. Maar totale ontspanning is best moeilijk. Ik kan er alleen maar op gokken dat je dan niet zo ontspannen bent als je dan denkt.
Ik heb het ook moeten leren. Soms lukt het ter plekke, maar soms moet ik er echt even bij gaan liggen.
Ik heb dit techniek geleerd via iemand van de riagg.
Ik heb ongeveer de zelfde klachten,op de meest onverklaarbaren tijden, hoofdpijn.
Volgens mijn dokter zijn het mijn nek spieren,die te strak staan.Ik heb hier een ideale oplossing voor gevonden.
Bij zo,n gezondheidswinkel heb ik een pitte zak gekocht
die leg je in de magnetron,en dan heerlijk zo,n warme pittezak in je nek.Je voelt de hoofdpijn weg trekken.
Kan je dit echt aan bevelen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pittenzak opwarmen en in je nek leggen? Kan je dat iets uitgebreider uitleggen want dit hoor ik voor het eerst. Als het helpt neem ik het zeker van je over. Heb alles al geprobeerd namelijk
burgos
12 jaar geleden
Een pittezak is een zak waar kersen pitten in zitten,en die kan je in de magnetron opwarmen,ongeveer 4 minuten.
En dan leg je hem in je nek,ik warm hem wel een paar x per avond op, het is echt heerlijk voor je hoofdpijn,ik heb zo,n zak die ik hele maal rond mijn nek kan leggen, je moet maar in de winkel kijken welk model het beste zit.
Ik heb hem gekocht bij de tuinen en kost niet veel hoor, je moet het zeker proberen, ik heb deze tip al eens meer gegeven ,en ze zijn harstikke blij ermee. Dus zeker proberen.
Suc6
Migraine, spanningshoofdpijn of hoofdpijn vanwege een allergie.
Ik denk dat alleen jij en degenen die dicht bij je staan kunnen ontdekken waarom de hoofdpijn ontstaat.
Tip: maak een hoofdpijndagboek. Schrijf alle symptomen op, dag, tijdstip, wat je die dag hebt gegeten enz. enz. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat ik een allergie heb. Maar volgens een van uw bronnen heb ik duidelijk een migraine
Je kunt ook een oog afwijking hebben.Ben je brildragend
Dan kan zelfs je bril klemmen of te zwaar zijn.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/45423-voorhoofdsholteontsteking-symptomen-en-bijholteontsteking.html#verschijnselen-en-symptomen-sinusitis-bijholteontsteking

Ik zelf krijg gegarandeerd hoofdpijn als ik te weinig koffie heb gedronken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik draag geen bril maar wel lenzen.
Ik denk dat het ook de moeite waard is om eens naar een ostheopaat te gaan,om te kijken of je nekwervels niet geblokkeerd zijn,van daaruit kun je namelijk ook ontzettende hoofdpijnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoofdpijn kan vele oorzaken hebben.
99% van de hoofdpijnklachten komt voort uit een verkeerde stand van de voeten, benen, bekken, rug of beenlengteverschil. Eén of meerdere van deze deformiteiten (afwijkingen) hebben allemaal hetzelfde gevolg, nl. dat je niet recht staat, of dat nu bij je voeten begint of in je rug door b.v. scoliose. Een voorbeeld: Als je doorgezakte voeten hebt, b.v. wanneer je hielbeen naar binnen gekanteld is(Pes Valgus), staan je onderbenen dus ook niet loodrecht meer maar je wilt gewoon recht op je voeten staan dus ga je compenseren in je enkels, knieën, heupen, onderrug, en nek m.a.g. verkeerde en verhoogde spierspanning en dus hoofdpijn. Met deze voetafwijking heb je ook energieverslindende voeten en heb je vaak last van je knieën, onderrug, bovenrug ter hoogte waar bij vrouwen het BH-bandje zit en natuurlijk je nek. Een grote kans dus dat je dokter wel degelijk gelijk heeft alleen komt die verhoogde spierspanning in je nek wel van je voeten vandaan. Wil je dan echt van je hoofdpijn afkomen zul je de oorzaak weg moeten nemen en in dit voorbeeldgeval betekent dat: "Een paar goede, aangemeten, steunzolen en tijdelijk fysiotherapie om de symptomen te bestrijden.
*Tip 1: Laat eventuele deformiteiten opsporen door een podoloog of orthopeed of een pedicure die blauwdrukanalyse opleiding heeft gehad.
*Tip 2: Te weinig drinken, te lage bloedsuiker en/of te lage bloeddruk kunnen ook hoofdpijn opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je eens proberen als je hoofdpijn hebt eens twee glazen water te drinken en kijken of het wilt zakken.
Heel veel mensen nemen een pijnstiller met water en dan zakt de hoofdpijn negen van de tien keer kan je het ook alleen met een glas water doen met hetzelfde effect.Omdat je schrijft dat het op alle mogelijke momenten voorkomt denk ik dat je misschien te weinig drinkt. Ik betrap mij daar ook wel veel op ik drink dan een paar glazen water. Ik heb ook heel veel baat gehad met het stoppen van kaas eten daar schijnt een stofje in te zitten die hoofdpijn kan opwekken als je er gevoelig voor bent.Probeer het eens baat het niet schade doet een glas water ook niet en als je veel kaas eet misschien is dat ook wel de oorzaak.Sterkte want hoofdpijn is heel vervelend.