Ik heb last van een branderige anus. Zalf van de dokter help niet geen aambeien en ik heb ook geen wormpjes. Wat is er aan te doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Kan het zijn dat je haarscheurtjes of kloofjes hebt? Kan zeer pijnlijk zijn, jeuken en branden. Doorgaans helpt (koelende en vettende) zalf dan wel, maar soms moet je even experimenteren wat bij jou het beste helpt - soms domweg babyolie, en voorzichtig afvegen, met wc-papier dat niet te ruw is maar wel goed eventuele ontlasting die nog aan je anus zit, wegveegt.
Dus je kunt ook kijken of ander wc-papier helpt, en eventueel als je klaar bent met afvegen, een beetje (baby)olie op wat wc-papier druppelen en daarmee nog even vegen.
Zorg ook dat je voldoende vezels en vocht binnenkrijgt zodat je niet hoeft te persen: dat irriteert en kan wondjes aan de anus veroorzaken.
Ga poepen zodra je aandrang hebt.
Helpt dit allemaal niet, dan zou ik inderdaad een verwijzing naar een proctoloog vragen (zit in vrijwel elk ziekenhuis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet aan krabben of aan zitten want dat houdt het in stand.
Menthol poeder of zinkzalf kan verzachren.
Een retourtje huisarts is aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eet je misschien te pittig of gekruid? Daar kan het ook van komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, specerijen en kruiden uit vooral Oosterse gerechten hebben een sterk irriterende werking op ons darmstelsel.
Gevolg: plotselinge diaree en door de onvoldoende verwerkte kruiden bij de ontlasting een sterke en pijnlijke irritatie van de endeldarm/anus.
uiercreme of -zalf ☺
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat ook zoiets als anus-exzeem. Als je huisarts er echt niets voor heeft, moet je bij een proktoloog zijn. Jeuk en pijn op die plaats word je hardstikke gek van.

Kijk hier even: http://www.drwullink.nl/