Kan je een bloedprop krijgen door een zuigzoen ?

Een vriendin van mij vertelde (omdat ik vaker zuigzoenen heb) dat als je er een in je nek hebt, een bloedprop of bloedproppen kan krijgen in de aders die daar zitten,
is dat waar?

alvast bedankt voor de antwoorden x

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (2)

Nee, dat is echt totale onzin; er worden miljoenen zuigzoenen gegeven per jaar, en nooit met dodelijke afloop of zelfs ernstige bijverschijnselen.
.
Kan alleen maar bedacht zijn ( en geloofd worden) door iemand met erg weinig kennis van de bloedsomloop.

Het enige dat er gebeurt met een zuigzoen, is dat er wat kleine haarvaatjes springen onder je huid, zoals bij een blauwe plek. Je 'zuigt' op geen enkele manier zo hard 'aan een ader' dat je een bloedstolsel kunt verplaatsen.

De verhalen op Internet die de ronde doen over een vrouw die zou zijn overleden na een zuigzoen, is OF een enorme prutser die totaal verkeerde verbanden legt en een TIA of beroerte geheel onterecht in verband heeft gebracht met een zuigzoen, of een publiciteitsgeile leugenaar. Ik denk (en hoop) het laatste.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit verhaal is overigens een zogenaamde klassieke 'urban legend' ofwel broodje-aapverhaal, dat om de zoveel jaar de kop op steekt. Het is in januari / februari weer in het nieuws geweest, maar ook van 2009 en 2007 vind ik hits, en ik kan me zelfs herinneren dat dit verhaal nog de ronde deed in de tijd dat IK nog kinderlijk genoeg was voor die ongein ; toch al snel 30 jaar geleden.

Toegevoegd na 1 dag:
Interessante info in de bron, met name de zin :

"A hickey is a bruise, which does elicit blood clotting, like many other things, and this can be dangerous if you have high blood pressure, high cholesterol, a history of heart attack or stroke, plaque build up in your arteries, etc., but this usually isn't going to cause a heart attack or stroke in the usual age population that hickeys are occurring in. "

Vert : Een zuigzoen is een blauwe plek waarbij het bloed binnen het lichaam stolt, zoals in vele andere gevallen, en dat KAN eventueel gevaarlijk zijn als je een hoge bloeddruk hebt, hoog cholesterol, een geschiedenis van hartaandoeningen of beroertes, verkalkte aderen etcetera, maar normaal gesproken zal dit geen hartaanval of beroerte veroorzaken in de leeftijdsgroep waarin zuigzoenen voorkomen.

Waarbij de zuigzoen dus hooguit, in extreem uitzonderlijke gevallen, bij een (fysiek) bejaarde de AANLEIDING kan zijn voor het ontstaan van een beroerte maar NIET de OORZAAK. Het lichaam moet al ziek zijn / risico lopen. Een val kan even fataal zijn. Of een keer flink stoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een zuigzoen kan, in zeer sporadische gevallen, gevaarlijk zijn. In Nieuw-Zeeland is een vrouw overleden die een hartaanval kreeg als gevolg van een bloedpropje dat ontstond bij een zuigzoen.

Het komt echter zeer sporadisch voor. Waarschijnlijk in veel gevallen omdat er al een 'tijdbom' in het lichaam zit, die dan alleen maar geactiveerd wordt door de zuigzoen.