Hoe krijgen we onze moeder weer in beweging?

Mijn moeder (42) heeft sinds jaar terug te horen gekregen dat ze de ziekte van graves heeft, daardoor heeft ze een operatie gehad en is haar schildklier verwijderd, nu komt ze dus aan weinig energie dankzij die operatie. Ze is de hele dag moe, slaapt veel en doet niet veel anders dan zitten en een spelletje doen waar ze nu gigantisch verslaafd van is, ook heeft ze meerde klachten waarvoor ze ongeveer 10 pillen per dag moet slikken, een daar van is gebrek aan vitamine D, terwijl je dat juist kan opbouwen door in de zon te komen. Nu door die energie gebrek is het een soort sleur geworden dat ze alleen maar eet/drinkt/slaapt en aan de computer zit. Hoe vertellen we haar dat ze juist meer moet bewegen omdat ze zich zo vooral niet beter zal gaan voelen.

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Haar dit inderdaad vertellen zal een eerste zijn. En even terzijde, maar is haar gehele schildklier verwijderd, en slikt ze al thyrax? Als ze goed is ingesteld op schildkliermedicatie, zal ze ook weer meer energie gaan krijgen.

Dan is er nog die andere factor: weinig beweging. Het is moeilijk om in beweging te komen als je je continu moe voelt, maar heel terecht merken jullie op dat ze zich niet beter gaat voelen door niets te doen. Sterker nog: de kans is groot dat ze juist meer energie gaat krijgen als ze weer wat meer gaat doen, al is het natuurlijk belangrijk om dit langzaam op te bouwen.

Wat is haar daginvulling op dit moment? Of wat wás haar daginvulling voor de operatie? Werkte ze? Heeft ze hobby's, vrijwilligerswerk, andere bezigheden? Als ze geen bezigheden heeft waardoor mensen iets van haar verwachten, is het extra moeilijk voor haar om in beweging te komen, omdat het dan echt uit haarzelf moet komen. Een nieuw ritme creëren is dan heel belangrijk, misschien helpt het als jullie elke dag een stukje met haar gaan wandelen, al is het maar een kwartiertje, op een vaste tijd? Vaak merk je pas het effect dat dingen doen ook weer energie gééft, als je daadwerkelijk dingen aanpakt. Ze zal dus ergens moeten beginnen. Desnoods gaat ze meedoen met Nederland in Beweging, een sport- of fitnessclubje voor mensen met beperkingen, of gewoon een hobbyvereniging, waar ze iets kan doen wat haar interesse heeft.

Zijn er andere behandelaars betrokken bij dit geheel? Staat ze nog onder controle van een internist? Misschien dat die haar kan overtuigen om wat meer in beweging te komen. Als het echt op een andere manier niet lukt, zou ze hulp kunnen zoeken in de sfeer van een fysiotherapeut die speciale fitness begeleidt, of een ergotherapeut die samen met haar de dagplanning en het verdelen van energie doorneemt. Mooier zou het natuurlijk zijn als het haar lukt om zelf weer wat actiever te worden door wat meer structuur en wat leuke doe-dingen weer op te pakken (al is het maar heel kort en in etappes) maar soms heeft iemand wat meer ondersteuning nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uit ervaring (heb zelf een traag werkende schildklier) weet ik hoe moe en futloos je kan zijn. Het klinkt simpel, ' geef jezelf een schop onder je kont en ga wat doen' maar als je al moe opstaat valt dat niet mee. Moe is ook niet moe zoals je bent van hard werken.
Maar jullie moeder moet wel wat gaan doen, ik ben zelf ook moeder dus ik begrijp het hele dagen op de bank zitten niet, wie doet het huishouden de boodschappen enz.
Ik denk dat jullie moeder wel weet dat ze meer moet bewegen en zeker naar buiten moet.
Spreek af om samen te wandelen na het eten bv, samen doen stimuleert.
Verder zal jullie moeder zelf initiatief moeten nemen om iets te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op haar leeftijd moet zij gewoon in beweging komen en blijven. Op deze manier komt haar leven veel te vroeg ten einde. Jullie MOETEN haar overtuigen dat zij nu helemaal verkeerd bezig is. Patienten met de ziekte van Graves wordt geadviseerd om aan krachttraining te doen om zodoende je spieren en spierkracht op peil te krijgen en te houden. Misschien gaat zij bijvoorbeeld de body-pump in een sportschool leuk vinden. Dit is niet alleen goed voor haar gezondheid, maar zij ontmoet ook andere mensen. En dat is goed voor haar geestelijke toestand. Weg bij de computer, lekker actief bezig zijn en werken aan de conditie is het beste. Veel succes en gezondheid toegewenst !