Er zit glas in mijn hand wat is dichtgegroeid! wat te doen??

Er zit glad in mijn hand maar dat is nu dichtgegroeid er zit nu wel een bultje en doet wel een beetje pijn als ik erop druk maar ik durf niet naar de dokter te gaan en het eruit te laten snijden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
67K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang zit het glas er al in eigenlijk? Aangezien er al een velletje overheen is gegroeid.....als je het er gelijk uit had laten halen was het minder pijnlijk geweest en is de schade ook minder.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf erin snijden? (Wel goed verzorgen natuurlijk..)

Het beste antwoord

Het snelst kun je ervan af raken door de arts die onder een plaatselijke verdoving het stukje glas pijnloos voor je verwijdert. Dus dàt even als eerste.

Maar je geeft aan dat niet te durven..en wat nu te doen?

In feitelijk alle gevallen probeert het lichaam zelf voor verwijdering van een lichaamsvreemde binnendringer te zorgen. En doorgaans gelukt dat wel binnen een bepaalde tijd.

Dat kàn echter soms tamelijk lang duren alvorens zo'n stukje glas naar het huidoppervlak is geduwd.

Zolang dan niet gelukt is..hou je wèl de kans op een infectie.

Dus nogmaals..de dokter kan je probleem snel en pijnloos verhelpen..dus raap al je moed bijeen voordat je er een infectie aan krijgt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je zal toch moeten, door hem zelf open te maken en proberen het glas eruit te halen heb je kans dat er splinters achterblijven. Gewoon naar de huisarts die je doorverwijst naar de EHBO welke je kan verdoven bij het verwijderen van het glas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het, maar ik kan absoluut niet tegen prikken en snijden enz. Het zit er nu al 1 maand denk ik. Maar ik wist niet dat er wat inzat maar nu heb ik pijn.
Ritsuka
12 jaar geleden
Gewoon gaan, vertel de arts over je angst en dan helpt hij wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sanae12, je hoeft niet te gaan, de pijn wordt dan alleen ondraaglijker met kans op infecties e.d. met consequenties die vele malen erger zijn dan dit prikje waarbij je het snijden niet meer voelt, dat prikje valt daarbij in het niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kaylee, het zal er ook aan liggen hoe diep dit glas zit en hoe druk het op dat moment is.....bij de huisarts, zit het glas meteen onder de huid is het er zo uit, blijven er glassplinters in zitten dan duurt het nog een tijdje en is het onder spreekuur een te lange behandeling.....
Je zou toch echt naar de huisarts moeten. Je hoeft nergens bang voor te zijn. Ze kunnen je verdoven met hele kleine prikjes. Het is in een paar minuten gepiept.

Als je dat niet doet heb je kans dat het gaat ontsteken en dan ben je veel verder van huis..!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ooit gehad in mijn voet. Ik heb het er zelf uitgepeuterd met een naald en/of een klein pedicuremesje. Als je het zelf doet moet je er wel voor zorgen dat je het goed ontsmet met alcohol! Je kunt dit ook alleen doen als het glas niet al te diep zit (hoewel ik een aardig eind naar binnen had geboord :p)

Natuurlijk kun je beter naar de dokter, maar ook ik houd daar niet van. Dan peuter ik liever zelf, want niemand weet beter tot hoe ver 'ie kan gaan dan jijzelf!

Mijn ouders zeggen trouwens altijd -ik weet niet of dit waar is- dat als je er niks aan doet, het er vanzelf uitgroeit. Ik neem toch aan dat zij het beste met me voor hebben ;) Haha..

Glas is natuurlijk niet lichaamseigen dus wordt dat automatisch afgestoten en zoekt zijn weg naar buiten. Als het echt vervuild glas was heb je misschien kans op ontstekingen, maar anders zal dat wel meevallen als de huid dicht is gegroeid.

Maar ik ben natuurlijk ook geen dokter, vertel je alleen een andere optie omdat je -net als ik- ook 'bang' bent voor de dokter ;)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan bij de apotheek trekzalf halen en dat er goed op smeren dan groeit t naar buiten sukses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
trekzalf is bv voor ontstekingen maar geen glasmagneet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb t zelf meegemaakt
Heb ik ook gehad.

Glas in mijn hand en de wond was dicht gegroeid. De huid (het lidteken) was op die plek niet soepel maar een beetje hard.

Na een paar maanden kwam het glas tevoorschijn en kon ik het uit het vlees trekken door er aan te peuteren.
Het was 4-5mm groot. Het wondje is weer mooi dichtgegroeid.

Je hoeft hier niets aan de doen.
Het glas zweert zich vanzelf naar buiten.
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Een lidteken? Als ik een lid teken, teken ik héél iets anders dan wanneer ik een litteken teken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt geluk gehad, want glas zweert niet vanzelf naar buiten. omdat het scherp was heeft het zich naar de oppervlakte gewerkt in jou geval: het kan ook de andere kant op gaan en elders in het lichaam gaan zwerven.
er pindakaas op smeren, dan komt het glas naar de oppervlakte van de huidzone
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hoeft het niet te durven maar het MOET eruit.

glas kan je namelijk niet zien op een rontgenfoto
glas wordt NIET door het lichaam afgestoten.
en het gevaarlijkste van glas: het kan geen zwerven in je lichaam

er is dus een kans dat het in je bloedbaan komt.
omdat het scherp is zit je hier niet op te wachten neem ik aan, het kan aders beschadigen of bloedtoevoer belemmeren, maar dit kan ook je hart voorkomen.

dus wat is erger: door de zure appel heenbijten en het verstand op nul zetten, of je afvragen waar het stukje glas over een week, maand, jaar, de rest van je leven in je lichaam zit, en welke gevolgen dit kunnen hebben?!