Als je een flinke klap op je hoofd hebt gehad is er altijd een kleine kans op een subdurale bloeding: een van de vele bloedvaatjes van je hersenvlies kan gescheurd zijn, dat bloed kan nergens heen en hoopt zich op waardoor er een te hoge druk/hersenbeschadiging kan ontstaan.
Omdat je hersenen geen gevoelszenuwen hebben merk je dit helemaal niet. Het belangrijkste verschijnsel is toenemende sufheid maar als je slaapt merk je dit natuurlijk ook niet op. Vandaar dus het wekadvies. Als iemand niet meer goed wakker te krijgen is kan dit op zo’n bloeding duiden en moet er snel medische hulp worden gezocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat er mogelijk ook een hersenbloeding of kneuzing kan zijn.
Daarvan kan je buiten bewustzijn raken. Als je slaapt, merkt niemand dat. En als je 's ochtends wakker wordt is het te laat. Dus ieder uur wekken, want als je niet alert bent kan er sprake zijn van iets ernstigers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Ook kan je zelfs inslapen maar ala ze dat vermoeden moet je zowiezo in het ziekenhuis overnachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geldt meer voor een bloeding dan voor een hersenkneuzing.
Waarom een wekadvies?

De arts geeft een wekadvies omdat er een
heel kleine kans is dat er door het ongeval
een bloedvaatje in de schedel beschadigd
is. Een eerste teken hiervan is dat de patiënt
suf wordt. Zelf merkt hij/zij dit niet! Iemand
anders moet dit dus regelmatig controleren.

Dat hoeft overigens lang niet altijd ieder uur.
Heel vaak wordt twee uur aangehouden.
Meestal zal de eerste 24 uur na het ongeval iedere twee uur iemand moet controleren of de patiënt goed helder is.