hoesten en overgeven en daardoor geen eten binnen houden, wat helpt?

door het hoesten houdt ze geen eten binnen en is snel misselijk . Hoestdrank geeft golf van misselijkheid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Beginnen met langzaam water drinken, en de dokter bellen kan natuurlijk ook geen kwaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water drinken is altijd handig, ook omdat _als_ het er weer uitkomt, de maagsappen die meekomen al wat verdund zijn.
Thee met honing, neusspray, op een snoepje zuigen. En als al die middeltjes niet helpen snel naar de dokter.
Ik dacht ook een verkoudheid te hebben, met dezelfde symptomen bleek longontsteking te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine beetjes eten, en in elk geval goed blijven drinken. Een paar dagen niet of minder eten is geen ramp, blijven drinken is het meest belangrijk. Bij veel overgeven steeds kleine slokjes water blijven geven, liever elk half uur twee slokjes dan een paar uur niks.

Thee met honing kan helpen tegen hoesten, of gewoon steeds kleine slokjes water drinken. Soms werkt warm water beter, dat prikkelt de keel minder. Zuigen op een snoepje kan ook helpen. Let verder op de houding: liggen op de rug kan de hoestprikkel doen opkomen, terwijl het ook nog eens heel vervelend hoest als je op je rug ligt. Op de zij liggen, of eventueel half zittend, gaat vaak een stuk beter.

Verder zijn er middelen die de hoestprikkel dempen, die mogen alleen gebruikt worden wanneer er sprake is van een niet-productieve hoest, dus als er geen slijm wordt opgehoest. Als er sprake is van puur prikkelhoest, kan zo'n dempend middel erg prettig zijn, zeker voor de nacht. Een middel als dextromethorphan is verkrijgbaar zonder recept, dat zit in allerlei verschillende merken 'hoestprikkeldempers' die je kunt kopen bij apotheek of drogist. Uiteraard bij jonge kinderen eerst met een arts overleggen of dit middel wel geschikt is. Als zulke middelen niet werken, kan de arts eventueel een middel als codeïne voorschrijven. Mag ook weer niet bij jonge kinderen trouwens.

Eventueel kan een middel tegen misselijkheid helpen, als dat het grootste probleem lijkt te zijn. Domperidon is tegenwoordig zonder recept verkrijgbaar, maar ook daar geldt dat bij kinderen natuurlijk eerst met een arts overlegd moet worden. In andere gevallen kan het geen kwaad het uit te proberen: is ook in zetpilvorm verkrijgbaar. Wat verder nog helpt tegen misselijkheid, is niet teveel tegelijk eten, en vaak helpt het om wel een bodempje te hebben, bijvoorbeeld in elk geval crackers te eten omdat een lege maag ook misselijk kan maken. Bij sommigen werkt zuigen op een pepermuntje. Daarnaast is gember effectief tegen misselijkheid, losse gember, gemberthee, gembernat, gemberkoek, wat je maar in huis hebt. Niet proberen als degene over wie je 't hebt dat vies vindt, dan kan het juist averechts werken natuurlijk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed, duidelijk, uitgebreid: Plus