Wat kan dit zijn? Soort slaapverlamming maar dan anders?

Vanmorgen ging de telefoon. Ik lag nog te slapen maar werd er wakker van en schrok. Omdat ik zo vast lag te slapen had ik het idee dat het niet goed ging met mijn opa omdat voor mijn gevoel 'midden in de nacht' de telefoon ging. Ik wilde opstaan, maar kon mijn spieren niet bewegen. Ook mijn ogen kreeg ik onmogelijk open. Ik voelde een soort druk op mijn borst/hart (wat ook zou kunnen komen doordat ik er ontzettend van schrok)
Ik heb op internet wat opgezocht en daar kom ik uit op slaapverlamming. Daar staat echter bij dat je nog wel controle hebt over de ogen. Dit had ik niet.

Het heeft alles bij elkaar denk ik maar een aantal seconde geduurt, maar het leek véél langer.
Ik heb dit nog nooit mee gemaakt en heb dus ook geen idee wat dit kan zijn. Ik ben er best wel van geschrokken. Iemand die dit herkent (en dan met name de ogen ook niet kunnen openen) en weet wat het is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt me heel bekend voor, een aantal keer wakker geworden en ik kon me ogen niet openen of me bewegen. Het gevoel dat je niet wakker kan worden terwijl je al wakker bent, heel eng gevoel... Geen id wat het is, weet ook niet meer of ik wakker schrok of werd.

Antwoorden (1)

Voor mij klinkt het echt als een klassieke slaapverlamming. Heel normaal verschijnsel als je wakker schrikt, omdat je dan niet op een natuurlijke manier wakker wordt, en soms dus gewekt wordt uit je droomslaap. Het kan dan even duren voordat je wer controle hebt over je spieren. Dat gaat vaak samen met een gevoel van angst, en een drukkend gevoel op de borst is klassiek bij slaapverlamming.

Ik weet niet waar je gevonden hebt dat je bij slaapverlamming nog wel controle hebt over je ogen, maar volgens mij verschilt dat heel erg per geval. In je slaap kun je nog wel je ogen heen en weer bewegen, maar dat betekent niet dat je ze bewust kunt openen. Ook is het vaak genoeg zo dat je bepaalde spieren wel aan kúnt sturen, maar dat je in de verwarring gewoon even niet de juiste spieren kunt 'vinden'.

Voor de meeste mensen is een episode van slaapverlamming beangstigend als ze het voor het eerst meemaken, zeker als ze niet weten wat het is. Het is echter een volkomen normaal verschijnsel, en je hoeft je er geen zorgen om te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+voor je antwoord,ik heb ook regelmatig last van slaapverlamming(helaas..)en mijn moeder heeft dit ook.
Meestal kan ik mijn ogen dan niet open doen,een enkele keer wel.
Het is trouwens echt vreselijk en doodeng.
Mijn moeder heeft het zo vaak( elke maand wel een paar keer )dat ze soms niet durft te gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit hebt als de wekker afgaat is een wake-up light echt een oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena: er niet door durven te slapen is wel extreem. Ik ervaar bijna elke avond de verlamming voordat ik in slaap val, maar ben er zo aan gewend dat ik dat niet erg vindt. Ik vind het zelfs wel een lekker gevoel, omdat je merkt dat je echt volledig ontspant. Maar de eerste keren dat ik het had, wist ik niet wat het was, en was ik me op dat moment ook niet bewust van het feit dat het slaapverlamming was. Nu is dat wel zo, en weet ik dus tijdens de slaapverlamming dat dit de 'inleiding' van mijn droom gaat zijn. Ik denk dat dat heel veel scheelt, en dat het helpt als je probeert om bewust te blijven/worden tijdens de episode van slaapverlamming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lucide slaapverlamming... Klinkt als een prima oplossing, Lies12!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lies12
Ik vindt het zelf ook doodeng hoor.
Je bent wakker( in je hoofd)maar je lichaam reageert niet.
Ik voel me altijd heel paniekerig en bang,ik hoor rare geluiden en stemmen en voel druk op m'n lichaam alsof iemand me tegenhoud.
Ik 'vecht' echt om wakker te worden en te bewegen en dan voel ik soms dat ik terug ga vallen(in slaap)en dat wil ik dan echt niet.
Ik ben dan echt zo bang en mijn moeder heeft dat nog erger.
Die probeert dan te focussen op het bewegen van een hand of voet en hoopt dan dat haar lichaam ook wakker wordt.
Klinkt best raar zo hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel normaal. De angst komt door het feit dat je er tegen wil vechten. Zodra je berust in het feit dat het zo is, is de angst ook weg en kan het zelfs een heel bevredigend gevoel geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@laurena, Waar komt die enorme angst vandaan? Waar ben je bang voor? Misschien helpt de bevestiging dat het niets ernstigs is om van deze onnodige angst af te komen.
Zie het maar zo, je lichaam slaapt nog maar je geest is wakker, laat ze niet met elkaar vechten, maar laat de sterkste winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat het beangstigend kan zijn op het moment dat je niet lucide bent tijdens de slaapverlamming. Maar als je vecht om wakker te worden, lijkt mij dat je op dat moment wel beseft dat wat je ervaart een vorm van slaapverlamming is, toch? Of ben je op dat moment niet bewust genoeg? Want zoals Haelenaar schrijft: het kan juist ook heel bevredigend zijn. Ik vind het een ontzettend ontspannen gevoel, en op het moment dat ik slaapverlamming ervaar en allerlei hallucinaties heb in de vorm van trillingen, aanraking en geluiden, weet ik dat ik heerlijk in slaap ga vallen, en dat het moment van volledige ontspanning dichtbij is. Erg lekker.