Door je ademhaling te sturen.

Ben je op dit moment onrustig, opgefokt of gespannen? Dan heb ik een heel simpele oefening voor je:

Ga rechtop staan. Laat eerst je armen losjes langs je lichaam hangen en breng ze dan rustig zijdelings omhoog terwijl je inademt door je neus.

Je handpalmen ontmoeten elkaar boven je hoofd.Op dat moment kan je niet meer verder inademen. Houd je adem heel even in.

Adem dan rustig uit door je mond terwijl je je armen weer rustig laat zakken langs de zijden van je lichaam.

Herhaal deze beweging een aantal keer, net zolang tot je voelt dat je wat rustiger bent.

Dus: inademen door je neus terwijl je je armen omhoog brengt, uitademen door je mond terwijl je ze laat zakken.

Toegevoegd na 47 seconden:
Is een van yoga afgeleide oefening die ik zelf doe als ik me opgejaagd of gespannen voel. Het helpt echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Hey bedankt, het helpt al, ik ga de komende dagen oefenen, bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay, mooi! Is echt een simpel oefeningetje hè? Doen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus, want beheersing van de ademhaling is het eerst aangewezen midel. +1
tot 10 tellen dat is een zeer oude truc of gewoon aan iets anders denken waardoor je afgeleid raakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei, die minners kunnen waarschijnlijk niet tot 10 tellen - hahaha Maar jouw uitleg klopt wel, al zullen sommigen met 10 tellen niet genoeg hebben... toch een + van deze kant van het scherm. Enne... blijf jij nou maar lekker rustig bij die minnetjes hoor... je hebt in geval van nood maar je eigen remedie toe te passen hé ;-) Liefs
Wat mij altijd goed helpt is onderduiken in mijn persoonlijke filmarchief-van-herinneringen, en die momenten naar boven halen waarin ik besefte hoe nietig en volkomen onbelangrijk ik ben.

Een groot strand, de zee, en onder de oppervlakte een hele stille, blauwe, diepe wereld vol wezens die aan met zwemmen en leven zijn, walvissen, de zang van bultruggen.

De zachte bewegingen van koralen en vissen en wieren als je duikt, en onder water de deining van de stroming voelt

De golfpatronen die de wind maakt in de enorme grasvelden van de Rocky mountains, met de eeuwige bergen erachter

Uitkijkend over de Rift Valley , alleen een slaperig vogeltje horen, en kijken naar de voortglijdende schaduwen van de wolken over de bodem van de vallei.

Zoek in je eigen herinneringen naar dit soort beelden, en pak ze als je ze nodig hebt. Haal diep adem terwijl je het als een dikke trui om je heenslaat, en voel, hoe de spanning wegzakt, alsof je begint met een opname van dichtbij van een mierenhoop, en je uitzoomt tot je van hoog uit de lucht neerkijkt op het oerwoud, waar ver onder de boomtoppen die mierenhoop verder leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nieuwsgierig Jeetje, dat heb je mooi beschreven...
ik was al helemaal in trance... maar dan 'verknal' je mijn tele-tijd-ritje hoor... die mieren... moest dat nou? Daar werd ik nou plots weer klaarwakker en superactief van - LoL Toch een dikke + voor dit ludieke antwoord... ik was heel even vergeten dat het nog steeds winter is ;-) Liefs
Ik word altijd snel rustig als ik tot God bid. Het klinkt misschien een beetje raar en sommigen zullen het zien als een self-furfilling prophecy, maar als ik stil word voor God en tot hem bid, en al mijn problemen voor hem breng, dan word ik snel rustig van Gods aanwezigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je onrustig voelt ben je waarschijnlijk heel druk met iets uit het verleden of de toekomst bezig.
Concentreer je op het Nu.
Nu kun je gewoon even gaan zitten en naar buiten kijken. Nu is er eigenlijk niets aan de hand.

Gewoon zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
accepteren dat dingen niet gaan zoals ze in je gedachten hadden moeten gaan en dit accepteren aanvaarden.

weten dat je niet meer kan doen je best, en voor jezelf de lat niet te hoog leggen.

herkennen wanneer je overdonder wordt, en dit aan durven geven naar anderen.

leren loslaten, en weten wat voor JOUW ontspanning is.

en of dat nu een wandeling is, een bakkie bij een vriendin doen, meditatie.... alles kan ontspannend werken als jij je er prettig bij voelt.

maar goed, hiervoor moet je jezelf wel de kans geven natuurlijk, zowel in je doen en laten (niet altijd maar productief zijn en jezelf overvragen) als in je hoofd (het laatste is het allerbelangrijkste m.i.!)

kortom: lief zijn voor jezelf :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je heb tegenwoordig ook een spullenetje voor Bach heet het. is gewoon te koop bij de tuinen en is helemaal natuurlijk.
je doet 4 druppeltjes door je drinken heen en je krijg meteen een rustig gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
rescue remedy.
Een eenvoudige en doeltreffende manier om snel rustig te worden is onmiddellijk Glimlachen en een ademstop inlassen.
Je houdt zolang mogelijk je adem in terwijl je blijft Glimlachen en focust jezelf bewust op het woord rust.
Daarna adem je enkele malen na elkaar diep en en uit om weer op adem te komen.
Je blijft de mondhoeken optrekken, ook al is de Glimlach op dat moment misschien geforceerd.
Vervolgens adem je rustig in en uit terwijl je weer heel bewust focust op het woord Rust.
Je kan bijvoorbeeld denken of luidop zeggen:
'ik adem rust in en ik adem tevredenheid uit'

In feite moet je jouw Gedachten afleiden van hetgeen je wil vermijden door je héél Bewust focussen op datgene wat je Wél wil bekomen, begrijp je?

Het optrekken van de mondhoeken tot een Glimlach activeert onder andere het soort hormonen die hetzelfde effect hebben al medicijnen.
Zowat alles wat je met de Glimlach doet heft een sneller en diepgaander effect.

Deze Glimlach-Gedachte remedie werkt al eeuwen bij hen die er met volle overtuiging gebruik van maken. De enige voorwaarde voor succes is dus dat je jezelf er voor open stelt dat dit ook daadwerkelijk werkt.

Probeer het maar eens rustig uit... je kan er alle kanten mee op die Jij verkiest ;-)

Ik wens je voor nu een deugddoende nachtrust toe!