Een rughernia kan is een verzamelnaam van klachten.

Als je spieren in de rug zeer doen spreekt men vaak over een rughernia. Dan kun je met warm inpakken en voorzichtig bewegen zonder risico schaatsen. Of het prettig is, is dan de vraag.

Als je hernia nuclei pulposi hebt (problemen met de tussenwervelschijf met ingeklemde zenuwen) dan moet je niet gaan schaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
een verzamelnaam?
http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/patientenbrief/hernia-van-de-rug/#kop_1
Alles kan, afhankelijk van je klachten natuurlijk. Maar ik zou toch een beetje voorzichtig zijn. Het schaatsen op zich is een vloeiende beweging, maar als je valt, kun je gekke klappers maken.

Ik zou zeggen dat het erg afhangt van je klachten. Een rughernia op zich zegt weinig, er zijn mensen met een driedubbele hernia bij wie dat met toeval wordt ontdekt en die er geen klachten van hebben, en mensen met een milde hernia die erg veel pijn hebben. Zoals geldt bij bijna elke aandoening die pijn geeft: bewegen is goed, maar op geleide van de pijn. Ik denk dat het schaatsen op zich best een goede beweging is voor je rug eigenlijk, maar zou dus oppassen als je onverwachte bewegingen moet maken bij scheuren in het ijs of andere onregelmatigheden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en als je uitvalsverschijnselen hebt zou ik sowieso niet gaan schaatsen, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen dat wel op z'n klompen aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een rughernia kun je het best proberen normale bewegingen te blijven doen maar schaatsen is niet een normale beweging dus ik zou niet gaan schaatsen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien uit o.a. post-mortem onderzoeken blijkt dat de meeste mensen die een hernia hebben, dit niet eens weten (en geen klachten daarvan hebben) kun je naar mijn mening niet stellen dat je met een rughernia niet kan of mag schaatsen. Als je er klachten van hebt, of zelfs veel klachten, is het een ander verhaal natuurlijk.
ronron1212
12 jaar geleden
Als hij geen klachten had zou hij ook niet weten dat hij een rug hernia had. Dus was de vraag niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klachten staan er niet bij. En zoals gezegd: het wordt vaak genoeg bij toeval ontdekt. Of omdat er andere klachten zijn. Iemand heeft bijvoorbeeld pijn ter hoogte van T5, en er wordt bij onderzoek een hernia gevonden op niveau L3. Daarbij blijft de hernia bijna altijd bestaan, ook als de klachten al over zijn, en boven de 60 heeft zo'n 40% van de klachtenvrije personen een rughernia. Als al die mensen niet zouden kunnen of mogen schaatsen, zou het rustig worden op het ijs. Ik vind de klachten daarom veel interessanter dan het gegeven dat er op een MRI een hernia te zien is.
ronron1212
12 jaar geleden
Er wordt nu steeds dingen door elkaar gehaald. De vraagsteller heeft gezien de vraag dus klachten. Als je geen klachten hebt weet je het ook niet en kan je ook gewoon schaatsen. Als je wel klachten hebt kun je beter niet door te gaan schaatsen je klachten mogelijk verergeren door een vreemde niet normale houding aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zal de VS klachten hebben, maar dat is niet zeker. Zoals ik zeg: het wordt vaak bij toeval ontdekt. Dat kan dus bij VS ook het geval zijn. Of schaatsen het meest verstandige is weet ik niet, maar ik ken verschillende mensen die met hernia's konden schaatsen. Het risico zit 'm volgens mij vooral in het vallen, de beweging zelf is vloeiend en misschien zelfs wel prettig. Beter dan zitten, in elk geval.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat alles ligt er dus als je pijn hebt dus niet
Of je kan schaatsen? , dat kan je zelf het beste beoordelen,als jij je eerste rondje doet en je vergaat v/d pijn, laat je het van zelf wel,heb je weinig last?doe rustig aan,en maak lekker plezier.
12 jaar geleden
Wanneer men schaatst (ik spreek uit 7 jaar lange ervaring) Gaat men (on-/bewust) door de knieen, zodat we niet vallen.
Je zult dus altijd last krijgen, of in ieder geval schade toebrengen.

Mijn advies:
Vraag het je huisarts in ieder geval voordat je het probeert.
Bij schaatsten gebruik je je rug veel te veel onopgemerkt.
overleg!