trillende handen door stress?

Sinds een paar dagen heb ik last van trillende handen. Ik merkte het een paar dagen geleden op en sindsdien betrap ik er mezelf op dat het maar niet over gaat. Het is niet zo dat de trillingen mijn dagelijkse leven moeilijker maakt het is gewoon heel vervelend.

Kan het zijn dat dit door stress komt? herkent iemand dit ? :/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

Stress kan, maar dan moet het vrij heftig zijn.
Vermoeidheid kan een rol spelen, maar er kunnen ook andere dingen spelen.
Als je geen duidelijke oorzaak weet: naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou een gevolg van stress kunnen zijn doch het kan evengoed tengevolge van een tijdelijke storing in jouw spijsvertering kunnen zijn. Net zoals het een gevolg kan zijn van tijdelijk minder goeie slaap of een zenuw die ergens gekneld zit.

Heel vaak lost dit zichzelf op van zodra je ophoudt met je zorgen te maken want van zodra je een bepaald fenomeen meer aandacht geeft ga je het ongewild bestendigen of versterken.

Het is absoluut geen abnormaal verschijnsel in tijden van grotere temperatuurschomelingen.

Focus je eens een hele week bewust op een langzamere en diepere ademhaling en hou af en toe ook eens de adem in zodat al jouw lichaamsfuncties zich weer rustig op elkaar kunnen afstemmen. Meer moet je vaak niet doen om trillende handen weer tot rust te brengen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop ik ook voor jou hoor. Blijf nou maar lekker rustig en vertrouw er op dat de wondermiddeltjes uit grootmoeders doos ook de dag van vandaag nog efficiënt werken. Fijn weekend nog ;-)
Dat kan goed. In de reacties lees ik dat je veel last hebt van stress, dat je daar ook medicatie voor gebruikt (Temesta, dat is lorazepam) en dat je ook last hebt van hyperventilatie. Dat alles vertelt mij dat er al meer speelt dan alleen de trillende handen doordat je onder stress staat, want dit soort medicatie krijg je ook niet zomaar voorgeschreven.

Ik vermoed dat je al langere tijd bekend bent met stress-gerelateerde klachten, waaronder hyperventilatie. Krijg je daar, behalve de medicatie, nog een behandeling voor? Hyperventilatie is namelijk goed te behandelen met ademhalingsoefeningen en vormen van cognitieve gedragstherapie. Daarbij kan hyperventilatie bestaan uit aanvallen van heel erg en vaak ook duidelijk hyperventileren, maar je kunt ook last hebben van chronische hyperventilatie, dan adem je eigen continu wat te oppervlakkig. Dat is lang zo opvallend en spectaculair niet als een echte hyperventilatieaanval, maar de effecten zijn des te vervelender: je hebt dan continu last van allerlei klachten, zoals hoofdpijn, een spierzwakte, tintelingen, duizeligheid, en: trillende handen. Het zou dus heel goed kunnen zijn dat het trillen van je handen komt door je hyperventilatie.

Als dat niet het geval is, dan is nog steeds stress de meest logische verklaring. Als je continu stress ervaart, staat je lichaam eigenlijk continu 'op scherp'. Je bent dus gespannen, en allerlei stoffen die normaal gesproken aangemaakt worden in een situatie waarin er gevaar dreigt, worden nu zo'n beetje continu aangemaakt. Je kunt dat merken aan bijvoorbeeld het feit dat je heel snel schrikt, dat allerlei prikkels (zoals geluiden en licht) heftiger binnenkomen, dat je sneller kortaf reageert, etc. Dat zijn allemaal signalen van een overactief zenuwstelsel. Andere signalen kunnen zijn een hoge hartslag, hoge bloeddruk, hartkloppingen, snelle en oppervlakkige ademhaling, en - weer - die trillende handen.

Al met al denk ik inderdaad dat stress in jouw geval de oorzaak is van je trillende handen. Probeer je er niet teveel zorgen over te maken, want er meer op letten, verergert waarschijnlijk ook het trillen. Meld dit wel aan je behandelaar, en als je nog geen psychologische hulp hebt vanwege je hyperventilatie en spanningen, ga dan naar je huisarts om dat nog eens te bespreken. De beste behandeling voor dit probleem, is door iets aan de oorzaak te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn ook ontzettend vervelende klachten, zeker als je er continu last van hebt. Gelukkig gaat het al iets beter, ik hoop voor je dat je snel nog verder van je klachten af bent.
probeer dit: Heel diep inademen, alle spieren spannen, en daarna uitademen en alles ontspannen. Dit zou een heel eind moeten helpen.