Kan men door paniekstoornissen en/of hyperventilatie keelklachten krijgen???

Kan men door chronische paniek- en angst stoornissen en/of chornische hyperventilatie keelklachten, droge keel of irriterende (warm gevoel) in de keel krijgen?

Al verschillende artsen hebben mij verteld dat ik ofwel hyperventileer ofwel een paniekstoornis heb, maar ik vraag mij ernstig af of die symptomen die ik heb (zie boven), of die symptomen echt wel bij een paniekstoornis of hyperventilatie voorkomen of niet?

Please help me

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (5)

hmm t zou op zich wel kunnen denk ik...dan is het niet echt een symptoom maar meer omdat je bij hyperventilatie niet op de juiste manier ademt...dus dat zou effect kunnen hebben op je luchtwegen en hoe de lucht door je keel gaat

heeft je huisarts je ook verteld hoe je ademhalingsoefeningen kunt doen bij een paniekstoornis? of je misschien doorverwezen naar een fysiotherapeut?
mijn vriend kreeg ook de diagnose paniekstoornis en werd doorverwezen naar een fysiotherapeut..het blijkt dat je bij een paniekstoornis/hyperventilatie gewoon niet op de juiste manier ademt (waardoor je bijvoorbeeld ook hoofdpijn, kortademigheid, duizelingen of andere klachten kunt krijgen)
met die ademhalingsoefeningen leer je erop te concentreren en het te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Benauwdheid, een beklemmend gevoel op de borst, een brok of kriebel in je keel, zuchten, frequent ademen, hijgen
en pijnlijke ademhalingsspieren, zijn normale verschijnselen bij hyperventilatie. Waarom twijfel je aan de diagnose van verschillende artsen? Juist door die twijfels bouw je weer extra angst op, waardoor de klachten alleen maar verergeren!

Als je het benauwd hebt, zul je eerder geneigd zijn om door je mond te ademen. Daardoor wordt de lucht die je inademt minder gezuiverd en verwarmd dan wanneer je via je neus ademt. Dat kan natuurlijk tot keelklachten leiden.

Vertrouw op je lichaam én op de artsen die je hebben verteld dat je last hebt van angst en hyperventilatie. Maar vooral: wees niet bang voor alle klachten die door hyperventilatie ontstaan! Als je bang bent voor al die verschijnselen, dan kom je in een vicieuze cirkel van "angst voor de angst" en worden de klachten alleen maar erger.

Angstaanvallen zijn vervelend en beangstigend. Ertegen vechten betekent in feite dat je de strijd aangaat met (normale reacties van) je eigen lichaam. Dat levert je alleen maar méér angst op, en dus ook meer klachten.
Pas als je er helemaal van doordrongen bent dat er bij zo'n aanval niets ernstigs gebeurt en je de situatie "gewoon" accepteert (in plaats van ertegen te vechten), zul je merken dat het steeds een stukje beter gaat.

Ontspannings- (o.a. yoga) en ademhalingsoefeningen kunnen ervoor zorgen dat je, zowel in het dagelijks leven als tijdens een aanval, beter kunt ontspannen, waardoor die nare verschijnselen sneller zullen verdwijnen. Als je al langer dan een jaar hyperventileert, zou ik je aanraden om naar een gespecialiseerd Angstcentrum te gaan. Daar werken ervaren artsen en andere hulpverleners uit verschillende disciplines samen om het probleem aan te pakken.
12 jaar geleden
Als je probeert voor te stellen hoe het voelt om goed buitenadem te zijn, combineer dat dan met ongecontroleerde hyperinflatie dan snap je de arts misschien.
Sterke. Jee Pee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan makkelijk,,het is wel zeker.Als je hyperventileert
ga je zo anders ademhalen,dat het de hele ademhaling
ontregeld.Je keel wordt droog, je gaat kuchen,je komt niet
meer op adem enz.Zelf herken ik ook die klachten,,als ik zo,n periode heb slik ik ook moeilijk,maar wat ik mij afvraag?slik je hier geen medicijnen voor? ik ben er mee begonnen en mijn leven is zo veranderd,ik ken mij zelf niet meer terug
het is werkelijk een zegen dat ik medicijnen ben gaan slikken,je wil niet weten wat een rust dat in je leven geeft,
echt als je nog geen medicijnen slikt, ga naar de dokter en praat erover, de bijverschijnselen wegen niet op tegen de rust die je krijgt in je hoofd en je leven.
Laat er in iedergeval wat aan doen ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen,echt al die klachten komen van de hyperventilatie.Het allerbeste hoor.
12 jaar geleden
Een droge keel of mond bij hyperventilatie ligt erg voor de hand, omdat je bij hyperventilatie bijna automatisch door je mond gaat ademen, en ook sneller dan normaal. Daar krijg je een droge mond en een rauwe keel van. Ook tintelingen rondom de mond en lippen zijn een bekend verschijnsel bij hyperventilatie.

Door deze angst ga je je enorm zorgen maken over de klachten die je hebt, en dat houdt ook je klachten deels in stand. Angst dat er misschien toch iets anders aan de hand zou kunnen zijn, houdt de angst en ook de hyperventilatie in stand.

Ik ga er vanuit dat bij jou de diagnose paniekstoornis niet is gesteld omdat je een droge keel hebt. Mij lijkt dat deze diagnose is gesteld omdat je last hebt van plotselinge aanvallen van angst of paniek, waarbij je ineens allerlei klachten krijgt zoals misselijkheid, duizeligheid, zweten, hartkloppingen, pijn op de borst, kortademigheid, tintelingen, en misschien wel het gevoel dat je doodgaat of gek wordt. Als je dat herkent, heb je last van typische paniekaanvallen. Die kunnen grofweg ontstaan in drie situaties: wanneer iemand in gevaar is, wanneer iemand dénkt in gevaar te zijn (bijv. bij spinnenfobie) of uit het niets. Meestal is sprake van het laatste.

Een paniekaanval is absoluut niet schadelijk. Toch zijn veel mensen die hier regelmatig last van hebben, bang dat het misschien gevaarlijk is voor hun hart, of dat ze op de één of andere manier gezondheidsschade zouden kunnen oplopen. Op zich is dat niet zo vreemd, want een paniekaanval is een hele heftige ervaring. Mensen hebben vaak ook last van pijn op de borst of kortademigheid; logisch dat mensen bang zijn voor hun hart. Gelukkig zijn de symptomen van een hartaanval echt wel te onderscheiden van een paniekaanval, en weten we dat deze aanvallen zeker niet schadelijk zijn. Je zult dus moeten leren dat - hoe heftig ook - je aanvallen geen schade doen. Want naarmate je minder angst hebt voor een eventuele nieuwe aanval, zal geleidelijk daarmee ook de frequentie van de paniekaanvallen afnemen.

Ik hoop voor je dat je intussen al goede hulp hebt voor je angsten. Zo niet, dan raad ik je aan die te zoeken. Oefentherapeuten Mensendieck en Cesar doen vrij veel met de ademhaling, en ook een speciale ademhalingstherapeut of een haptonoom kan deze klachten goed behandelen. Voor de angst en paniek zul je misschien ook de hulp van een psycholoog nodig hebben, bespreek dit eens met je huisarts, die weet precies waar je terecht kunt met deze klachten.