het is bloedkanker..
je hebt teveel witte bloedlichamen en te weinig rode ..
datis leukemie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloedkanker. Het begint in je beenmerg, omdat daar de bloedcellen gemaakt worden. Dit gaat echter niet zoals gewild, en tja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leukemie is een verzamelnaam voor verschillende vormen van bloedkanker, of preciezer kanker van witte bloedcellen. Zie voor meer info onderstaande bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide. Leukemie is een ontsporing in de productie van witte bloedcellen. Deze bloedcellen worden geproduceerd in het beenmerg. Je kunt dus zowel spreken van beenmergkanker als van bloedkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat die minners geen motivatie moeten geven.
http://www.leukemie.nl/5 Correct Lies12, ik geef je een plus.
Leukemie is een groep beenmergkankers waarbij abnormale witte bloedlichaampjes zich ongecontroleerd vermenigvuldigen. De witte bloedlichaampjes stapelen zich in het beenmerg op, waar normaal alle soorten bloedcellen worden geproduceerd.

Door deze toename gaat de productie van normale witte bloedlichaampjes, normale rode bloedlichaampjes en van bloedplaatjes in het beenmerg omlaag.

Als er minder rode bloedlichaampjes komen, kan het bloed minder zuurstof vervoeren. Als er weinig normale witte bloedlichaampjes zijn, vormen infecties een ernstig gevaar, terwijl een tekort aan bloedplaatjes leidt tot bloedingen. Bij de meeste vormen van leukemie verspreiden de abnormale bloedlichaampjes zich, waardoor lymfklieren, lever en milt opzwellen.

De twee belangrijkste vormen zijn acute leukemie, waarbij de symptomen zich razendsnel ontwikkelen, en chronische leukemie, waarbij het jaren kan duren voordat de symptomen zich volledig ontwikkelen. Bij volwassenen komen beide vormen voor, maar kinderen krijgen meestal
de acute vorm.

Acute leukemie kan worden verdeeld in acute lymfatische en acute myeloïde leukemie, afhankelijk van de soort witte bloedlichaampjes die zich ongecontroleerd vermenigvuldigen.

Chronische leukemie kan worden verdeeld in chronische lymfatische leukemie en chronische myeloïde leukemie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leukemie is bekent onder de naam beenmergkanker. Hierbij worden abnormaal veel witte bloedlichaampjes ongeremd/ongecontroleerd vermenigvuldigen. De witte bloedlichaampjes stapelen op in het beenmerg dat weet in bot zit, normaal worden daar alle soorten bloedcellen aangemaakt.