Pijn in heel mijn buik. Weet iemand misschien wat het is. Of heeft iemand er ervaring mee gehad?

Ik heb in april in het ziekenhuis gelegen. Ik had mijn ribben gebroken en gekneusd. En een scheur in mijn lever en nier. Ook had ik een gal lekking en een gat in mijn gal weg. En een long ontsteking. Ik heb 3 weken in het ziekenhuis gelegen in het Erasmus Mc. Ik heb nu nog veel last van mijn buik. Dat is telkens verschillend of in linker zij of rechter. Of onder het litteken waar een drain heft gezeten. Ik weet niet wat het is en de dokter weet het ook niet. Ik heb een afspraak gehad met Professor Ijzermans en die heeft ook niks gevonden. Ik heb het nu al 4maanden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat vervelend! ik weet alleen dat wondpijn en herstel heel lang kunnen duren.bij twijfel zou ik een second opinion vragen van een andere arts.

Het beste antwoord

Er is nogal wat gebeurt in je buik, dunkt me, en echt heel erg lang geleden is dat ook nog niet.
Het herstel heeft uiteindelijk best een heel lange tijd nodig ; het is bij lange na niet zo dat als de wond dicht is, ook de pijn is verdwenen. Nog lang kan littekenweefsel - ook inwendig - blijven irriteren en pijn doen. en hoe vervelend ook, sommige pijnen kunnen zelfs chronisch worden.

Dat is niet altijd een pijn met een duidelijk aanwijsbare of verhelpbare oorzaak. En of die pijn nu uit je ribben, je lever, je littekens, de operatiewonden of de longpunten komt, als er niks duidelijk mis mee is, is er vaak ook helaas erg weinig aan te doen.
Alles in je buik kan nu in zoverre in orde wezen, dat de dokter er eigenlijk niks meer aan kan doen. Soms is het echter wel zo erg, dat je zou kunnen overwegen met je arts pijnstilling te bespreken.

Ik zou het volledige herstel van een dergelijke schade zeker een jaar of twee, drie geven , maar niemand kan je echt garanderen dat je ooit weer echt volledig pijn- en klachtenvrij zult zijn. Daarvoor is er teveel gebeurd. De volgende stap is dus samen met je arts niet zozeer op zoek gaan naar de bron van de pijn en die elimineren, maar leren met je pijn om te gaan.