Op welke leeftijd kan je darm kanker krijgen ?

Wat is meestal de leeftijd dat mensen darm kanker krijgen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wil, wil ik de antwoorden wel even onderbouwen en uitleggen hoe kanker werkt?

Antwoorden (4)

Ik hoop het niet te weten en ik hoop dat jij er ook niet mee te maken zult krijgen maar hier het antwoord: Op elke leeftijd. :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker 90% van de patiënten met darmkanker is ouder dan 50 jaar. In z'n algemeenheid neemt het risico op kanker toe met de leeftijd. Als darmkanker ontstaat bij jonge patiënten (jonger dan 40, of zelfs nog jongere) is dat bijna altijd bij patiënten die een erfelijk verhoogd risico hebben op darmkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige juiste antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Z11 Waarom zou het bovenstaande antwoord dan fout zijn?
Uit onderzoek blijkt dat de kans op darmkanker toeneemt met de leeftijd. De meeste mensen die darmkanker krijgen zijn ouder dan 65 jaar.

Als je in de tabel met incidentie kijkt zie je het aantal nieuwe gevallen van darmkanker, verdeeld naar leeftijd en geslacht, per 1000 inwoners.

In de leeftijd tot 14 jaar komt darmkanker eigenlijk niet voor.
In de leeftijdscategorie 15 tot 64 jaar krijgen jaarlijks 0,39 van de 1000 mannen en 0,33 van de 1000 vrouwen darmkanker.
In de leeftijdscategorie ouder dan 65 jaar komt darmkanker beduidend vaker voor. Jaarlijks krijgen 4,09 van de 1000 mannen en 2,72 van de 1000 vrouwen darmkanker.

Hoewel je theoretisch op elke leeftijd dikke darmkanker kunt krijgen, is dit op jonge leeftijd dus niet waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men vermoedt dat genetische factoren en voedingsgewoonten een doorslaggevende rol spelen bij het ontstaan van het colon- en rectumcarcinoom (darmkanker en anuskanker). Een rectumcarcinoom is zeldzaam, maar coloncarcinomen komt vrij veel voor. Het komt bij vrouwen iets meer voor dan bij mannen en is Nederland de op twee na meest voorkomende kankersoort (na longkanker en prostaat- en borstkanker). Deze kankersoort was in 1994 verantwoordelijk voor ongeveer 11% van de kankersterftegevallen in Nederland. Klachten die kunnen wijzen op colon- of rectumcarcinoom zijn: verandering in de stoelgang, bloeding aan het rectum, pijn in de buikstreek en druk op het rectum. Deze kanker wordt vaak ontdekt door een rectaal onderzoek, door met de vinger in een steriele rubberen handschoen via de anus de endeldarm te betasten. Deze diagnose wordt vervolgens bevestigd met behulp van rectoscopie (onderzoek van het rectum en het uiteinde van de colon met een endoscoop die via de anus wordt ingebracht) of sigmoïdoscopie (onderzoek naar de slijmvlieswand van de holte van het colon sigmoideum, de S-vormige bocht tussen het onderste deel van de dikke darm en de endeldarm) en een biopsie (darmweefselonderzoek). In de meeste gevallen wordt de tumor operatief verwijderd. De overlevingskans is afhankelijk van de fase waarin de tumorgroei bij de ontdekking verkeert en de mate waarin dit is uitgezaaid. Darmkanker komt het meest voor bij personen ouder dan 60 jaar. Vijf jaar na de behandeling geldt in Nederland een overlevingspercentage van 40% tot 55% van de geopereerde patiënten.