Hoe komt het dat ik altijd koude handen/voeten heb?

Ik heb hier vaak last van, ook als het buiten helemaal nit zo koud is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je doorbloeding wat minder is. Sowieso koelen natuurlijk je extremiteiten het eerst af: je handen en voeten zitten wat verder van je hart af. Daarnaast zijn de bloedvaten in je handen en voeten veel kleiner dan de vaten in bijvoorbeeld je romp of je bovenbenen, dus kan er minder bloed doorheen stromen. Als je dan gevoelig bent voor koude, of als je circulatie wat minder goed is, zullen als eerste de 'uiteinden' van je lichaam, met hun kleinere vaatjes, koud aan gaan voelen.

Vrouwen hebben eerder last van koude voeten en handen dan mannen, en slanke of magere mensen zijn eerder koud dan mensen die wat meer bij te zetten hebben. Maar iemand die wat dikker is en een slechte circulatie heeft, zal natuurlijk net zo goed koude voeten hebben als een ander. Weinig beweging helpt ook niet, en soms kan een slechte doorbloeding een teken zijn van problemen met de vaten of zenuwen. Als je deze klachten altijd al hebt gehad, hoef je je daar natuurlijk niet direct zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dan heb je waarschijnlijk een minder goede doorbloeding in je handen en voeten

kijk ook eens bij mijn bron :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent, maar het is ook een symptoom van diabetes. Als je in een risicogroep valt volgend jaar naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rokers schijnen vaker koude handen en voeten te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met name wanneer de dagen korter worden en de nachten kouder, hebben mensen last van koude handen of voeten. Bij de ene persoon is de doorbloeding van het lichaam naar de handen en/of de voeten beter dan bij de andere. Veel mensen klagen overdag over koude handen en 's nachts over koude voeten in bed. Door het hebben van koude voeten in bed kan men niet goed slapen, waardoor men zich de volgende dag niet goed uitgerust voelt.
Dit kun je er tegen doen:
Zorg er in ieder geval voor een paar lekker warme handschoenen te dragen, zodra het buiten kouder wordt. Zorg ervoor dat je handschoenen niet te strak zitten.
Draag geen strakke kleding of sieraden die de bloedsomloop kunnen belemmeren.
Wanneer je ook binnen last van koude handen hebt, dan kun je handschoenen met afgeknipte vingers dragen.
Warme dranken, zoals een warme kop thee of koffie kunnen helpen.
Je handen af en toe onder de warme kraan weer opwarmen of in warm water onderdompelen.
Je handen insmeren met vaseline voordat je je handschoenen aandoet kan helpen.
Een bezoek aan de huisarts is nodig, wanneer je last hebt van koude en gevoelloze handen en vingers. Wanneer je handen en vingers regelmatig wit zijn van de kou en dood aanvoelen, kan er iets anders aan de hand zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn gewoon de uiteinden van je lichaam, dus daar heb je minder doorbloeding als je in de kou zit. Dan probeert je lichaam de andere delen goed op temperatuur te houden.
Dus zo kunnen je voeten en handen koud worden.
Je kan sloffen dragen en lange mouwen, en goede warme schoenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iedereen heeft hier dus last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plastic zakjes over je sokken en weg is de kou!
Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koude voeten, of je nou 16 ben of 70
we hebben er allemaal last van.
Je kan natuurlijk wel zorgen dat jij
je behaaglijker voelt,er zijn zelfs
electrische voeten zakken te koop.
Wat ook goed kan helpen is je benen
lekker warm houden, dan zijn je voeten
ook minder koud.