vanochtend rond 10 uur heb ik keihard mijn kleine teen gestoten tegen de rand van een muurtje, en k heb er nu nog steeds last van,wat kan er mee zijn?

als ik de trap op loop of als ik er op steun voel ik het best wel en als ik m beweeg (ook bij het traplopen dus) doet het best wel pijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

Tja, dat kan van alles zijn. Bij stoten is het waarschijnlijk een kneuzing of een breukje. Of - als je je teen ergens achter haakte - een verrekking of (sub)luxatie. Als je teen verder niet scheef staat ofzo (en ik ga er even vanuit dat je het gezegd zou hebben als dat zo zou zijn) dan maakt het op zich voor de behandeling niet uit of het een kneuzing is of een breuk. Als je teen wél scheef staat, of als hij extreem blauw en dik wordt (blauw en dik is op zich normaal bij een kneuzing, maar let op te extreme zwelling) of als je last hebt van een doof gevoel in je teen, hem helemaal niet kunt bewegen óf als de pijn heel extreem is, kun je het beste even contact opnemen met je huisarts.

Als er verder geen gekke dingen zijn, dan heb je gewoon een gekneusde of misschien een gebroken teen. Waarschijnlijk gekneusd, als je er redelijk op kunt lopen. Wat je kunt doen, is bij zwelling je voet hoog houden, en eventueel koelen. Tegen de pijn kan koelen ook helpen. Als er geen extreme zwelling is, kun je je kleine teen tegen de teen ernaast tapen om wat extra steun te hebben. Leg de tape wat gelaagd aan (dakpansgewijs) zodat het niet gaat knellen, of in elk geval niet te strak, en let bij een circulaire tape (tape die wel helemaal rondom zit) extra goed op signalen dat het te strak zit. Een schoen met een stevige zool helpt ook om je teen minder te belasten, en dus minder pijn te hebben. Daarnaast kun je - indien nodig - een pijnstiller nemen tegen de pijn. Paracetamol is de meest veilige pijnstiller, daarvan mag een volwassene in principe 3x2 tabletten per dag, en kortdurend bij acute pijn 4x2, met steeds minimaal 4 uur ertussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (4)

rust geven, misschien koelen al is dat wel wat laat. En anders even afwachten en als het aan houd langs de dokter/ziekenhuis. Beterschap.

Toegevoegd na 53 seconden:
misschien is het gekneusd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan een beurse plek hebben
Je kan een spietje verrekt hebben
Je kan een scheurtje in een botje hebben

Zie het een dag of 2 aan. Doet het dan nog steeds best wel pijn dan kan je even bij de huisarts langs gaan. Als je nu niet kan lopen van de pijn is het handig vandaag even bij de huisarts langs te gaan of op te belen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is waarschijnlijk gekneusd. Even aanzien, met rust laten.

ALS HET BLAUW WORD DIRECT NAAR DE HUISARTS!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, zijn/haar teen kan wel geamputeerd worden hoor, mijn beste vriend moest dat ook omdat hij er niks aan deed en het bleef belasten, toen was het bot van zijn teen helemaal verbrijzeld... :-(
Hij kan natuurlijk gebroken zijn, of een scheurtje in het bot.
Als het erg pijn doet, dan toch even langs de dokter lijkt mij.