Een klein slokje sterke drank doet wonderen. Het verzacht voor een langere tijd zodat de dosering een zeer geringe invloed zal hebben op je reactievermogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Propolistabletten. Verkrijgbaar bij reformwinkels. Propolis verzacht en ontsmet. Schraap ook je tong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel veel ijskoud water drinken en waterijs. cola werkt ook een beetje ontsmettend. beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De anta flu snoepjes werken ook prima ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snoepjes e.d werken alleen maar verzachtend, wat natuurlijk heel prettig is. Maar zoals mijn dokter zei: Keelontsteking, met medicijnen duurt het 7 dagen, zonder een week.
Meer kun je niet doen dan wachten tot het over is, en een snoepje om te verzachten.
Beterschap
12 jaar geleden
saliethee drinken
veel slapen
af en toe een lepel manuka honing (biowinkel heeft het mogelijk, niet goedkoop)
beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst wil ik Anneliez haar antwoord bevestigen.
Ik had een keer zo'n keelpijn dat ik er gek van werd.
Ik kon er niet van slapen en het eerste dat ik deed was de volgende ochtend naar de apotheek gaan. Dit was mijn redder in nood :D
Ik smeekte zowat om medicijnen, maar er werd me verteld dat dit me alleen maar geld zou kosten. Ik kon beter in de supermarkt een zak zuurtjes halen!
Ze hadden van alles liggen hoor, maar zeiden dat een zak zuurtjes hetzelfde effect heeft.
Nou, als zelfs de apotheek dit zegt, ze hadden aan mij een goede klant gehad op dat moment maar zeiden me eerlijk hoe het zat.

Nu nog een stukje 'eigen antwoord' :)
Ik kauw op gemberwortel wanneer ik keelpijn heb, gewoon de verse, en dan een stukje afsnijden en op kauwen. De sappen die vrijkomen verwarmen en ontsmetten de keel, bovendien werkt het verdovend.

Salie kun je ook gebruiken.
Salie (kun je ook in de supermarkt kopen bij de kruiden) laten trekken in water en dan met dit water gorgelen.
Dit werkt perfect, gebruik dit zelf al jaren maar zal ook een linkje toevoegen die ik net heb gegoogled.

Of gorgelen met citroen of limoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keelpijn is vaak hinderlijk maar kan zelden kwaad. Het gaat meestal binnen een week vanzelf over. Wanneer u uw keel voortdurend belast door roken, schreeuwen of veel praten, kan keelpijn wel eens langer duren.

Naast gorgelen met zout water, kan koud drinken of een waterijsje de pijn helpen verzachten. Ook zuigen op een dropje kan de pijn verlichten. Speciale zuigtabletten zijn niet nodig. Drop werkt net zo goed.

Ook gorgelen met kamillethee kan helpen. Gorgeldranken uit de winkel werken niet beter, maar sommige mensen vinden ze minder vies smaken.

Gun uzelf rust als u voelt dat u dat nodig heeft. Zeker als u koorts heeft en u zich niet lekker voelt. U doet er goed aan om vooral uw stem rust te geven. Dat wil zeggen: praat zo min mogelijk.

Als de pijn erg hinderlijk is, kan een pijnstiller helpen. Voorbeelden van pijnstillers zijn: paracetamol, ibuprofen, diclofenac of naproxen.

Neem contact op met uw huisarts als u na drie dagen nog steeds koorts heeft, als drinken of slikken niet meer gaat, als de keelpijn samengaat met huiduitslag in uw gezicht en op uw romp, als de keelpijn langer dan zeven dagen aanhoudt, als u steeds zieker wordt.

Bij kinderen is het nodig dat u direct contact opneemt met uw huisarts als uw kind een erg zieke indruk maakt, als uw kind het benauwd heeft, als uw kind het speeksel niet kan wegslikken. Wanneer er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Potje honing kopen,
en regelmatig
een schepje honing
per dag.