hoe wordt contrast vloeistof ingebracht?

Hey,
Een vriend van me moet binnenkort een mri scan,( kan ook ct zijn )
Voor zijn hersenen en toen hadden ze het over contrast vloeistof zodat alles beter zichtbaar word,

Hoe word die vloeistof eigenlijk ingebracht?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Dat gaat via een infuus je lichaam in

Toegevoegd na 6 minuten:
overigens zijn er vele manieren om contrast
vloeistof binnen te krijgen:

http://www.elisabeth.nl/ik_ben_patient/vm_specialismen/zorgeenheden/radiologie/praktische/contrastmiddelen/

Wijze van toediening

Contrast kan op diverse wijzen worden toegediend:

via de bloedbaan
Vaak wordt contrastmiddel via een infuus in een ader toegediend. Contrast kan ook via een slagader ingespoten worden, bijvoorbeeld bij een angiografie.
oraal
Vloeibaar contrast wordt door de patiënt gedronken.
anaal
Met behulp van een kort plastic slangetje (canule) wordt contrast via de anus ingebracht (veelal bij onderzoeken van de dikke darm).
vaginaal
Een olieachtig contrast wordt vaginaal ingespoten om een afbeelding te verkrijgen van baarmoeder, eileiders en eierstokken.
via het zenuwstelsel
Met een ruggenprik is het mogelijk om contrast in het ruggenmergkanaal te spuiten.
in een gewricht
Met een dunne naald kan contrast (vaak in combinatie met medicijnen) direct in het gewricht gebracht worden.
via een onnatuurlijk verkregen opening
Denk hierbij aan contrasttoediening via een (blaas)katheter, stoma, drain of fistelopening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Via een infuus of gewone naald wordt dat ingebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik van contrastvloeistof
Bij sommige CT-scans is het nodig om jodiumhoudende contrastvloeistof te gebruiken. Dit is om onderscheid te maken tussen de verschillende organen en weefsels in het lichaam. Zo kan het zijn dat u contrastvloeistof te drinken krijgt en/of dat u via een naaldje in de armader contrastvloeistof krijgt ingespoten. Het is mogelijk dat het drinken van deze contrastvloeistof diarree veroorzaakt.
Wanneer de contrastvloeistof wordt ingespoten kan dit een kortdurend, warm gevoel geven in uw lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb onlangs ook contrastvloeistof ingespoten gekregen voor een CT-scan. Eerst werd bij mij een infuusje in de onderarm aangebracht, eigenlijk een canule met zo'n plastic dopje. Vervolgens ging ik op de tafel liggen voor de scan en toen werd mijn canule gekoppeld aan een infuus van contrastvloeistof. Na met maken van een aantal opnames kwam de verpleegkundige mij (op mijn verzoek) even zeggen dat de contrastvloeistof zo ingespoten zou worden. Dit gebeurde volledig automatisch. Het is een rare sensatie. Je proeft en voelt het eerst in je keel, daarna zakt het af en even later voelt het net alsof je in je broek aan het plassen bent. Even later was ik al klaar en werd de canule weer voorzichtig verwijderd. Daarna moest ik een kwartiertje in de wachtkamer blijven en veel water drinken, om de contrastvloeistof beter te kunnen uitplassen. Het was geen vervelend onderzoek en vrijwel pijnloos. Sterkte voor je vriend :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de sensatie tijdens het instromen van de vloeistof kun je wel als 'eng' ervaren. als je het over je heen laat komen valt het best mee.