Wat is er met mijn knieën aan de hand?

Ik heb al jarenlang last van mijn knieën. Ik ben al naar fysiotherapeuten, reumatologen en orthopeden geweest, maar niemand heeft concreet een probleem kunnen noemen. Mijn klachten:
- Rode, opgezwollen knieën na inspanning. Of juist als ik lang stil heb gezeten en dan een stukje loop (hoeft maar 50 meter te zijn)
- Wanneer ik kniebuigingen maak (niet staand) kraakt er doorgaans iets in mijn knie.
- De pijn is vooral aanwezig wanneer het koud is.

De fysiotherapeut beweerde dat mijn knieschijf niet recht loopt, maar daar twijfel ik zeer aan.

Mijn beenspieren zijn trouwens heel erg sterk en misschien te sterk voor mijn kniegewrichten?
Artrose en gebrek aan kraakbeen hebben mijn beide ouders.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zestien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal het geen slijtage zijn, vandaar dat ik het vroeg

Antwoorden (2)

klinkt bekend en herken de klachten. mijn huisarts noemt het 'chondropathie van de patella' wat komt door scoliose vanwege beenlengteverschil wat te laat is opgemerkt.

overigens is het kraakbeen van mijn knieschijven niet zo glad als het hoort te zijn.

of er bij jou ook sprake is van chondropathie van de patella zou ik niet durven zeggen, maar misschien kan je hier wat mee.

(overigens zijn mijn beenspieren ook erg sterk maar het maakt geen zier uit wat de krakkemikkige knietjes betreft) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij allerlei specialisten bent geweest, ga je hier vast geen beter antwoord krijgen. Je hebt zelfs van de verschillende specialismen meerdere artsen gezien, zie ik.

Goed, toch een gok dan, ik zie net in een reactie dat je 16 bent. In dat geval is de meest waarschijnlijke oorzaak een irritatie van het kraakbeen achter de knieschijf, doordat die anders belast wordt vanwege de verandering van de hoek tussen je heupen en voeten.

In de puberteit wordt bij vrouwen het bekken breder. Daardoor verandert de hoek van de lijn die te trekken is van de heup naar je voet. Daardoor wordt de knieschijf anders belast, waardoor redelijk vaak een irritatie ontstaat achter de knieschijf. Men spreekt dan van retropatellaire chondropathie, chondropathie patellae, chondromalacia (eigenlijk geen juist benaming) of van theaterknieën, bioscoopknieën of "jonge-meiden knieën." Vaak ontstaat er pijn of zelfs ook roodheid en zwelling na belasting, pijn bij lang zitten met gebogen knieën (vandaar de theater- of bioscoopknie) en ook kenmerkend is dat vaak een trap af lopen pijnlijker is dan op lopen.

Let wel, dit is de meest waarschijnlijke oorzaak, er kunnen natuurlijk nog twintig minder waarschijnlijke dingen aan de hand zijn met jouw knieën. Waarschijnlijk is dit wat de fysiotherapeut bedoelt met het scheef staan van je knieschijf, hoewel het ook kan zijn dat ze echt scheef staan, en dan heb je potentieel een heel ander probleem (bijv. een knieschijf die uit de kom gaat). Lijkt me goed dit even na te vragen.

Mocht je inderdaad last hebben van deze zgn. jonge-meiden knie: de klachten gaan meestal vanzelf over. Wat je zelf kunt doen, heb je al gedaan door je bovenbeen spieren sterk te maken. Wel moeten de spieren in balans zijn, als je spieren aan de binnenkant veel sterker zijn dan aan de buitenkant (of andersom) werkt dat ook niet. Vraag je fysiotherapeut hiernaar. Verder is het belangrijk om in beweging te blijven (dit smeert het gewricht) maar om ook niet te overbelasten. Fietsen in een lichte versnelling, evt. met een wat hoger zadel, niet veelvuldig trappenlopen als dit veel klachten geeft, en liever geen springsporten. Soms helpt het om bij lang zitten tussendoor even een rondje te lopen of je benen af en toe voor je uit te strekken.

Tenslotte: uiteraard kan alleen een ter zake kundige arts of fysiotherapeut een diagnose stellen!