Wat is het verschil tussen bekkenpijn/klachten en bekkeninstabiliteit

Ik moet dit weten voor school. Ik ben er al even naar opzoek, maar het is moeilijk te vinden. Graag met betrouwbare bron.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Beide termen worden vaak door elkaar heen gebruikt. Wanneer iemand tijdens de zwangerschap ernstige bekkenklachten krijgt, wordt dit al snel bekkeninstabiliteit genoemd. Maar ook bekkeninstabiliteit is niet goed gedefinieerd, en het is dan ook onderdeel van discussie of een bekken wel echt instabiel te noemen is in alle situaties waarin men spreekt van instabiliteit. De banden rondom het bekken en de kraakbeenverbinding tussen de bekkenhelften verweken tijdens de zwangerschap. Maar ook bij een aangeboren zwakte van de banden kunnen klachten ontstaan. Tenslotte kan ook door een ongeluk het bekken ontwricht raken, of een dusdanige klap te verdragen krijgen dat het instabiel wordt.

In de praktijk wordt het onderscheid gemaakt op basis van de zgn. "straight leg raise". Dat is een test waarbij de patiënt moet proberen om liggend op haar rug één been recht omhoog te tillen. Lukt dit niet, dan probeert men het nog een keer, maar dan terwijl de arts/therapeut het bekken met de handen steunt (als het ware tegen elkaar drukt) of met een bekkenband om. Als het dan wél lukt, spreekt men van bekkeninstabiliteit.

Met röntgenfoto's kan de mate van ruimte in het bekken objectief worden vastgesteld. De patiënt moet dan op één been gaan staan, en bij een echt instabiel bekken zou je dan zien dat de tegenovergestelde bekkenhelft dan naar beneden zakt. Door deze ruimte te meten, kan de ernst van de instabiliteit worden vastgesteld. Alleen blijkt in de praktijk dat de zo gemeten mate van instabiliteit niet overeenkomt met de mate van ervaren klachten. Dus iemand kan veel ruimte hebben tussen beide bekkenhelften, en weinig klachten, of andersom. Dat is een deel van de reden waarom er discussie bestaat over het begrip bekkeninstabiliteit.

Tenslotte kun je ook spreken van bekkeninstabiliteit bij het volledig losraken van de symfyse, symfysiolyse. De symfyse is de kraakbeenverbinding tussen beide bekkenhelften. Die kan losscheuren bij een erg zware bevalling, of bij een ongeval. De term symfysiolyse wordt echter ook wel eens gebruikt voor 'gewone' bekkeninstabiliteit. Dat bedoel ik niet denigrerend, maar ik bedoel daarmee een instabiliteit die ontstaat door het verweken van de symfyse of de banden, terwijl de symfyse nog wel intact is. Daardoor is de betekenis van de termen eigenlijk over de jaren heen steeds vager geworden, zodat je niet meer altijd weet wat er bedoeld wordt.

Ik zal nog kijken of ik nog een paar bronnen voor je kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit jou reactie lees ik dus eigenlijk dat het hetzelfde is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet hetzelfde, maar de termen worden zo vaak door elkaar heen gebruikt, dat het onderscheid lastig is. De straight leg raise die ik beschreef, wordt gebruikt als criterium om het onderscheid te maken. Dus als de patiënt het been niet kan optillen zonder steun bij het bekken, en wel mét steun bij het bekken, spreken de meeste behandelaars van bekkeninstabiliteit. Kan iemand het been gewoon optillen, dan is er een andere oorzaak voor de klachten. En als iemand in beide gevallen het been niet kan optillen, zal er eerder een neurologisch probleem zijn, dat spierzwakte veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok thanks