Mijn moeder heeft sinds een paar dagen last van haar rug, het zat eerst in de onderrug maar is nu naar de linker onderrug en bovenbeen getrokken?

Wat kan ze hebben, en wat kan ze eraan doen voorlopig? Maandag gaat ze pas bellen omdat ze zo eigenwijs is om te zeggen dat er nu niemand is bij de huisarts, en deze alleen voor spoedhulp te bereiken zijn. (Ze is 54 jaar)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Wat het is kan ik zo niet zeggen, ben geen arts, maar wat meestal helpt is ontspanning van de spieren.
Geneesmiddelen met spierontspanners zijn niet verkrijgbaar zonder recept. Daarvoor zal ze echt de huisartsenpost moeten bellen en vaak is langskomen niet eens nodig en zal men een receptje geven voor in ieder geval het weekend.

Wat je nog kan doen is, een lekker warm bad of warme douche nemen of Spiroflor halen bij de drogist, dit is zalf die de spieren warm maakt en de pijn kan verlichten.

beterschap voor je (eigenwijze) moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In iedergeval nu even tot Maandag een pilletje
voor de pijn.
Ze moet het lekker warm houden, als de pijn
verschiet zijn het meestal spieren, een lekkere
warme kruik er tegenaan,en tot Maandag zien
te overleven.
Het beste met je eigenwijze moeder.
12 jaar geleden
Dit lijken mij de symptomen van een hernia of ischias. Vooralsnog niet spoedeisend maar wel hinderlijk en pijnlijk. Maandag even een arts consulteren om uitsluitsel te geven en eventueel fysio voor te laten schrijven. En het weekend proberen uit te zingen met paracetamol en rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij overspanning van de spieren wordt juist aangeraden om te bewegen, dat zou ze vanmiddag kunnen doen, een flink stuk gaan wandelen ofzo. Moet ik haar dat aanraden, of juist rusten? Bovendien is het wel zo handig om zeker te weten of dit de symptomen zijn voor een hernia, dat is nogal wat namelijk. Toch een idee om haar te laten bellen naar een huisarts? Ook al is het spoedeisend, ze kunnen haar in ieder geval laten weten wat nu te doen. Rust, of bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon nu rust houden en maandag naar de dokter gaan. Dit is geen spoedgeval en via de telefoon kunnen ze geen diagnose stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dekay: Normaliter onderhoud ik mijn antwoorden maar het was in huize TegenXinnig even lunchpauze.
Je spreekt van overspanning van de spieren maar jouw vraag doet mij meer denken aan een beknelde zenuw in de rug. Ben geen arts maar de symptomen zijn zeer herkenbaar. Evenzo lijkt het mij niet verstandig om de rug te gaan belasten. Beter lijkt mij om een diagnose te laten stellen. En... ben je er niet gerust op dan zou ik je moeder of jou de huisartsenpost even bellen. Mvg. TX
Het zou een begin van ischias kunnen zijn, dat is een zenuwontsteking van een grote zenuw die vanuit de heup, richting de voet loopt.
Ischias is altijd maar aan een kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lage rugpijn is een mix aan mogelijke symptomen waarin pijn in de rug (vaak, maar niet altijd) op de voorgrond staat. Deze pijn straalt uit in de heup, het been en zelfs in de voet.

Oorzaken kunnen zijn: Spit (lumbago), hernia of ischias. De diagnose zal doorgaans gesteld worden door de huisarts en/of de fysiotherapeut gesteld worden.

Je moeder kan best in beweging blijven (indien mogelijk). Pijnstillers nemen en zich vooral niet forceren. Bijvoorbeeld niet voorover bukken, beter liggen dan zitten en geen gewichten tillen.

De arts zal meer raadgevingen geven en eventueel een behandeling starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het: vanuit mijn linker bil naar mijn linker been (voelt soms alsof er een electrisch stroompje door mijn been loopt). Bij mij: overbelasting door mijn werk (veel sjouwen en tillen): remedie: rust, huisarts, fysiotherapie, mensendieck.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En heb je hier een diagnose op gekregen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik weet het zelf wel: te zwaar tillen en sjouwen, overbelasting dus. Ik probeer er op te letten, nog niet naar de dokter geweest, maar als het niet overgaat wordt het weer enkele reis fysio of mensendieck.
Als het is erg pij in de linker onderrug dat zou symptoom van linker kidney' problemen , mischien je moeder drinkt geen genoeg water en dat kan pijn veroorzaken of mischien er is een kleine steen in je moeder linker kidney.consulteer je huidarts. Bererschap met je moeder