Even doorbijten, naald pakken, deze goed reinigen en blaar in het midden doorprikken. Evt vocht eruitdrukken, dan pleistertje erop. Moed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed las, is de blaar al open...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ope = open denk ik, dus de blaar is uit zichzelf al doorgegaan...
Eerst lichtjes afwassen met wasbenzine (geen spiritus). Dan een naald ontsmetten ook in de wasbenzine en aan de zijkant, net boven de aanhechting inprikken. Terugtrekken en leegduwen.
Hierna gaat de huid afsterven en eronder groeit gewoon nieuwe huid weer aan: na 3 maanden zie je er niets meer van.
I.p.v. wasbenzine kun je ook sodawater of mondwater gebruiken - maar hier heb ik als technicus iets betere steriele ervaringen mee want spiritus wil nog wel eens bedorven zijn en stinkt dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plek van de blaar goed schoonspoelen met water. Eventueel desinfecteren met een beetje jodium of jodiumzalf (bijvoorbeeld betadine, dat prikt niet). Dan afdekken met een gaasje en leukoplast er overheen. Blijft de blaar erg pijnlijk (is het morgen nog precies zo), dan is het toch verstandig om er even mee langs de dokter te gaan, om te laten checken of het niet ontstoken is. In dat geval krijg je misschien iets tegen de ontsteking. Normaal gesproken zou een open blaar, nagenoeg geen pijn meer moeten doen. Belangrijkste is dus om er hygiënisch mee om te gaan om infectie te voorkomen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spoel de blaar uit met schoon water. Dep daarna de blaar en huid voorzichtig droog met een steriel gaasje of schone doek.

Druppel Betadine Oplossing direct vanuit het flesje op de open blaar. Je kunt hiervoor ook een watje of steriel gaasje gebruiken.

Dek de blaar goed af met een pleister om te voorkomen dat er vuil en bacteriën inkomen die een infectie kunnen veroorzaken.

Zolang de blaar nog open is, doe je er goed aan om deze gedurende 3 dagen, 1 tot 2 keer per dag te behandelen met Betadine en de pleister te vervangen. Zo blijft de blaar goed beschermd tegen nieuwe bacteriën.

Je kunt ook speciale blaarpleisters kopen om de blaar te beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak er altijd een gaatje in, doe nooit aan ontsmetten. Hoewel het vast wel verstandig zou zijn hoor...
Maar maak een zo klein mogelijk gaatje, en zorg dat hij niet openscheurt dan heb je er een dag of 2 last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip van m'n zus die in de verpleging werkt: de boel eerst ontsmetten door je hand een kwartiertje in lauwwarm water met wat Badedas of soda te houden. Vervolgens aan de lucht laten opdrogen, een beetje betadine erop smeren en afdekken met een stukje vet gaas. Dat eerste zorgt ervoor dat het niet gaat ontsteken en het vette gaas kun je makkelijk verwijderen zonder dat het aan de blaar blijft plakken. Zo trek je het niet weer open als je het gaas wilt verschonen of verwijderen. Dit werkte perfect bij de open blaren op mijn voeten, dus ik ga ervan uit dat dat op je handen ook wel het geval zal zijn.

Beterschap in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blaar doorprikken of open knippen met nagelschaar. Niet helemaal open knippen en huid eraf halen, want dat kan zeer pijnlijk zijn. Dan vocht eruit laten lopen. Af deppen, schoonspoelen met water. Afdrogen en eventueel afplakken met een pleister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. In ieder geval ontsmetten
Eventueel met een steriele naald voorzichtig open prikken
Afdekken met een pleister/blarenpleister (hansaplast bv.) of een gaasje.

2. Als het een brandblaar is, onder LAUW/HAND warm water spoelen, men zegt mindestens 10 minuten
NOOIT ijs(water) en dergelijke gebruiken, dit lijkt te verdoven maar maakt het des te erger!!
Een brandblaar NOOIT openprikken!!
En huisarts of desnoods ziekenhuis opzoeken en ernaar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biogaze erop doen,verbandje erover. Is pijnstillend.