Wat is een zenuwtrek of tic?

Wat is dit feitelijk? Ik ken enkel een tic in het oog? Kan het ook in de benen of armen voorkomen?

Bv: door een stressvolle periode?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een tic is een spontane zenuwtrekking. Hier is niets aan te doen, de persoon die de tic maakt kan het niet helpen. Een tic of zenuwtrek is te herkennen aan een plotselinge en snelle beweging of geluid. Dit herhaalt zich regelmatig, maar er zit geen vast ritme in. Tics zijn in twee categorieën op te delen, motorische tics en vocale tics.

Motorische tics komen het meeste voor. Deze tics zijn een beweging, doorgaans een kort trekje van de spieren. Voorbeelden van veel voorkomende motorische tics zijn:
Knipperen met de ogen
Gezichtsspieren aanspannen en weer ontspannen
Met de neus trekken
Schoudertrekkingen
Gebaren maken

Vocale tics komen niet zo vaak voor als motorische tics. Vaak zijn ze wel opvallender, maar dit is niet altijd het geval. Vocale tics zijn onder andere:
Kuchen
Snuiven
Woorden of zinnen roepen

Niet iedere keer met de ogen knipperen of kuchen is een tic. Er is pas sprake van een tic wanneer de uiting niet gecontroleerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een tic is een plotselinge, spontane en korte samentrekking van een spier of een spiergroep, dit kan dus bijna overal in het lichaam plaatsvinden, het kan ook zijn dat je spontaan iets zegt (een vocale tic).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tic betreft een motorische of vocale beweging of uiting die niet of moeilijk kan worden onderdrukt of tegengehouden.
Voorbeelden van motorische tics zijn oogknipperen, trekken met de schouder of in het gezicht. Vocale tics zijn bijvoorbeeld snuiven, kuchen, knorren, schelden, ongecontroleerd woorden of zinnen roepen. En tics kunnen ook ingewikkelder zijn zoals huppeltjes maken, dingen vaak aan moeten raken of vaak over je neus moeten wrijven.

Vroeger werden tics gezien als uiting van spanning, een zenuwtrekje inderdaad. Tics ontstaan door een deels verstoorde werking van de hersenen. Ze gebeuren plotseling en onwillekeurig.