Kan hij Vitiligo hebben?

Een vriend van mij heeft hele witte vlekken op zijn onderlichaam.. Ook zijn zijn haren wit op de plekken. Hij is een bruine getinte man. Moet ik me zorgen maken? Hij denkt zelf dat het niks is en doet er erg laks over. Ook om naar de dokter te gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een keer iemand ontmoet die zulke vlekken had, maar het was een man van middelbare leeftijd die vele jaren een buitenmens was geweest zonder zichzelf in te smeren met zonnebrandcreme in Australie. Het was schade door de zon in zijn geval. Misschien ook bij je vriend?

Antwoorden (5)

Dat zou zomaar kunnen, maar is geen reden voor zorgen. Om zeker te weten wat het is zal hij toch een arts moeten bezoeken. Wij kunnen dat van hieruit onmogelijk zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou goed kunnen maar ik denk dat alleen een arts of huidspecialist daar uitsluitsel over kan geven.

Als het geen pijn doet dan is er niet veel haart bij, Vitiligo is voor zover ik weet geen ernstige ziekte met gevolgen.
Alleen het pigment in de huid verdwijnt waardoor deze "kleurloos" word, maar dit is niet levensbedreigend. De plekken kunnen wel (zoals je weet) groter worden.
Als je vriend er geen last van heeft of het niet erg vind is er geen haast bij.

Maar ben jij toch echt ongerust dan is voor hem een huidspecialist minder eng dan een arts. Puur omdat het minder serieus klinkt. Een arts zou waarschijnlijk toch een doorverwijzing geven.
Er zijn tegenwoordig volgens mij wel remmers, dus daarvoor is het altijd goed om er vroeg bij te zijn :)

Misschien kunnen er nog andere oorzaken zijn, er zijn een redelijk aantal huidaandoeningen waarbij verkleuringen een rol spelen dus nakijken is altijd goed. Je weet maar nooit. Maar zolang hij er geen last van heeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou kunnen. Vitiligo is een huidziekte die wordt gekenmerkt door melkwitte plekken van verschillende vorm en grootte, die in de loop der jaren groter kunnen worden. Hoewel de ziekte op elke leeftijd kan optreden, worden de eerste verschijnselen meestal gezien in de periode van actieve groei. Bij de meeste mensen begint de aandoening tussen het tiende en dertigste levensjaar.

Vitiligo komt het meest voor op plekken die blootstaan aan beweging, wrijving of druk, zoals de lichaamsplooien (oksels, liezen), rondom lichaamsopeningen (mond, anus) en rond gewrichten (ellebogen, knieën). Het kan echter overal op het lichaam ontstaan. Behalve de huid zullen ook aanwezige haren verkleuren.

Laat je vriend een verwijzing vragen naar een dermatoloog voor een juiste diagnose en eventueel een behandeling. (er is een nieuwe behandeling in België, zie de bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan.

Maar die diagnose kunnen wij hier niet stellen, toch???

Iemand hoeft er niet veel last van te hebben.

Vitiligo is tot nu toe nog niet te genezen, doordat de oorzaak nog steeds onbekend is. Het is wel mogelijk het verlies van pigment tegen te gaan en zelfs pigment terug te krijgen. De duur van de behandeling verschilt per behandelingstype en per persoon.

Maar dat moet je maar willen......

Mijn zus heeft het.
Haar grootste probleem is, dat ze altijd moet smeren met een heel sterke zonnefactor creme en altijd,
ook als ze naar de tropen gaat, bloezen met lange mouwen draagt en lange broeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar het SNIP in het amc. Die zijn daarin gespecialiseerd en kunnen het weer mooi egaal maken!