Waarin houdt je het vocht vast als je "vocht vasthoud"? (Het hoopt zich, bij mij, meestal op in o.a. knieen, handen, bovenbenen)

Kom dit o.a. door met mijn slechte doorbloeding (koude handen/voeten)?

Toegevoegd na 1 dag:
Stel: ik heb bijvoorbeeld opgezette bovenbenen en dikke vingers, dan zit er dus kennelijk vocht (water??) vast. Zit dat dan, zeg maar; los onder je huid? Of in het bloed zelf? Zo ja, knallen je bloedvaatjes dan niet stuk?

Ik kan maar geen goed beeld krijgen van waar het IN vastzit/ophoopt...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Mijn enkels hebben dat vooral na een warme wandeldag. In de polsen heb ik ook eens gehad, wat een rare gewaarwording was omdat toen 's morgens mijn horlogebandje ineens niet meer bleek te passen.
Gezicht, lippen, longen, en slijmvliezen blijken ook nog te kunnen opzwellen door oedeem. Daarnaast is het mogelijk dat je oedeem krijgt in de lymfebanen; dit is vaak aangeboren, of een gevolg van een ongeval of operatie.
Vochtophoping kan onschuldig zijn, maar het kan ook wijzen op een ziekte zoals hartfalen, verminderde pompfunctie van het hart, nier-insufficiëntie (een langdurige vermindering van de nierfunctie, waardoor de nieren te weinig urine produceren) of een leveraandoening. Ook kan het optreden als bijwerking van sommige medicijnen (overleg dan met je huisarts over deze bijwerking!). Een bekend voorbeeld hiervan is Ibuprofen.
Als de bloedvaten in de benen het bloed niet goed afvoeren naar het hart, kan zich vocht ophopen in voeten, enkels en onderbenen.
Als je last hebt van vocht vasthouden en je hebt last (gehad) van hartfalen, controleer dan een paar keer per week je lichaamsgewicht. Als dit flink toeneemt, is een bezoekje aan de huisarts zeker nodig.

Er is één gouden regel bij vocht vasthouden: wees zuinig met zout. Zo houd je minder vocht vast en daalt je bloeddruk. Zorg ook voor genoeg beweging. Bewegen stimuleert de doorbloeding en de spierfunctie in je benen, waardoor het vocht kan verminderen. Een wisseldouche - warm en koud water afwisselen - na afloop van een middagje sporten versterkt dit proces.

Toegevoegd na 1 dag:
Het gehalte aan lichaamsvocht wordt geregeld door drukverschillen binnen en buiten de bloedvaten. Als daar meer vocht in komt (bloed én lymfevocht) verwijden de bloedvaten zich. Wordt het teveel, dan wordt vocht uit de vaten naar de weefsels geperst. Dat gebeurt via de capillairen, de kleine bloedvaatjes.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het vocht zit IN het bloed??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies,... dat bedoelde ik! ;-)
Hartelijk dank!

Andere antwoorden (3)

Meestal houd je het vocht in jouw buik , bovenbenen , knieen , als jouw handen en voeten vast ,alle deze symptomen zijn bv te trage werkende schildklier, ik ben niet arts maar mijn lichaam houdt het vocht in deze plekken vast want mijn te trage werkende schildklier en je moet naar jouw huisarts voor medcijnen of met haar of zijn verwijsbrief naar een internist in het zkh voor bloedafname en daarna voor medicijnen krijgen, aldus mijn ervaring ze zijn niet goede of normale tekenen dus snel naar huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vocht kan overal blijven zitten waar het ook zit,
het is nooit goed,ik neem toch aan dat je bij je h.a
onder behandeling ben?
Anders moet je daar zo snel mogenlijk heen.
Voor deze problemen krijg je in ieder geval
plas pillen, maar er is misschien wel iets anders
aan de hand, vlug naar de h.a voor een onderzoek.
12 jaar geleden
Als je vocht vast houd,kan dit overal in je lichaam ontstaan
.een vaatonderzoek zou dit kunnen verhelpen